Suuntana Superpesis -pelaajapolku
Urheilijalle
B-juniori | C-juniori | D-juniori | E-juniori | F-G-juniori
Valmentajalle
B-juniori | C-juniori | D-juniori | E-juniori | F-G-juniori
Seuratoimijalle
Liiton / alueiden tukitoiminnot
Valmennus | Akatemiat | Yläkoululeiritys | Tuomarileiri
Pesisliikkari (pdf)
Tukitoimintoja (pdf)
1. Asennoituminen tekemiseen
– Innostuu, onnistuu ja kiinnittyy osaksi yhteisöä
– Tärkeää
– Kasvatuksellisuus
– Tekemisen tavoite
– Harjoitusmäärät
– Urheilijaksi kasvaminen
2. Peli
– Osaa, reagoi ja ymmärtää
– Lajitaidot (sisäpeli, ulkopeli, eteneminen)
– Pelitaidot
– Lukkarointi
– Fyysiset ominaisuudet
– Psyykkiset taidot
3. Vastuullinen toimija
– Opettaa, johtaa ja toimii järjestelmällisesti
– Seuratoimijana
– Valmentajana
– Vanhempana
– Leirit/valmennuskeskusjoukkuetoiminta
– Kilpailujärjestelmä
Tärkeää
1. Yksilön luonne ja kunnianhimo
– Kasvatetaan aktiivisia ja oma-aloitteisia toimijoita
2. Lajitaidot
– Opetellaan huolellisesti lajin perustaidot (kiinniotto, heittäminen, syöttäminen, eteneminen, lyöminen)
3. Pelitaidot
– Annetaan mahdollisuus oppia havainnointi – ja päätöksentekotaitoja peleissä pesiskoululaisesta alkaen
4. Fysiikka
– Ymmärretään fysiikkaharjoittelun merkitys lajisuorituksessa onnistumisessa sekä terveeksi urheilijaksi kasvamisessa
5. Joukkuetaidot
– Ymmärretään sosiaalisten taitojen ja myönteisen ilmapiirin merkitys lajirakkauden syntymisessä ja säilymisessä
Kasvatuksellisuus
Pesäpalloliike tukee yhteistyössä koulujen ja muiden toimijoiden kanssa lasten ja nuorten kasvua. Luotamme kaikessa toiminnassamme nuoriin ja heidän kykyynsä toimia erilaisissa rooleissa.
Uskomme, että nuorella on tietoa ja taitoa; hän on hyvä jossain. Pesiksessä hän on hyvä pelaajana, kirjurina, tuomarina, selostajana, lipunmyyjänä tai puheenjohtajana. Pesäpallon pelaaminen on jatkuvaa ratkaisujen tekemistä, niin kuin on muukin elämä. Ratkaisujen tekeminen vaatii kykyä sekä rohkeutta valita ja toimia tilanteen mukaan.
Kasvatuksellisiin arvoihin kuuluu jokaisen lapsen ja nuoren yksilöllisyyden ja tasavertaisen kohtelun korostaminen. Jokaisen tulee saada huomiota, opastusta ja kannustusta. Kasvatuksellisella otteella tuetaan henkistä kasvua ja sosiaalisten taitojen kehittymistä. Tavoitteena on kasvattaa lapsista ja nuorista vastuullisia, oikeudenmukaisia, terveen itsetunnon ja itseluottamuksen omaavia sekä toisia kunnioittavia pesäpalloilijoita.
Tekemisen tavoite
Pesäpalloliiton ja seurojen yhteisillä toimenpiteillä pyritään siihen, että kaikkien lasten ja nuorten on turvallista, terveellistä ja hauskaa osallistua pesäpallotoimintaan (pesiskärpänen J+N).
F-G-ikäiset
Harjoitusmäärät
Monipuolinen liikunta: 2 h / päivä (pihaleikit, välituntiliikunta, koulumatkat ja koululiikunta jne.)
Ohjattuja harjoituksia: 3-6 h / vko
Yhteensä 20 h / vko
Urheilijaksi kasvaminen
Tekemisen painopiste: (PESISKÄRPÄNEN J)
Oma-aloitteisuus, aktiivisuus, monipuolisuus, motoriset perustaidot
Koti ja koulu: Perheen rooli tärkeä, piha- ja ulkoleikit
E-ikäiset
Harjoitusmäärät
Monipuolinen liikunta: 2 h / päivä (pihaleikit, välituntiliikunta, koulumatkat ja koululiikunta jne.)
Ohjattuja harjoituksia: 4-8 h / vko
Yhteensä 22 h
Urheilijaksi kasvaminen
Tekemisen painopiste: Ilo ja hauskuus (pesiskärpänen), monipuolinen harjoittelu, ryhmässä toimiminen
Koti ja koulu: Yhteistyö riittävän kokonaisliikuntamäärän varmistamiseksi, koulumatkat, välituntiliikunta, ulkoleikit vapaa-ajalla
D-ikäiset
Harjoitusmäärät
Monipuolinen liikunta: 2 h / päivä (pihaleikit, välituntiliikunta, koulumatkat ja koululiikunta jne.)
Ohjattuja harjoituksia: 6-10h/vko
Yhteensä 24h
Urheilijaksi kasvaminen
Tekemisen painopiste: Ilo ja osallisuus, sitoutuminen säännölliseen harjoitteluun, ryhmässä toiminen
Koti ja koulu: Yhteistyö riittävän kokonaisliikuntamäärän varmistamiseksi, monipuolinen osallistuminen eri lajien koululiikuntatapahtumiin, koulumatkat, välituntiliikunta
C-ikäiset
Harjoitusmäärät
Monipuolinen liikunta: 4-6 h / vko (koulumatkat, koululiikunta, muu harrastustoiminta)
Omatoiminen harjoittelu: 6-8 h / vko
Ohjattuja harjoituksia: 8-12 h / vko
Yhteensä 26h
Suunnitelmallista harjoittelua: 40-44 vkoa / vuosi
Urheilijaksi kasvaminen
Tekemisen painopiste: (PESISKÄRPÄNEN N): Positiivinen asennoituminen harjoitteluun, tavoitteellinen toiminta, omien vahvuuksien tunnistaminen
Koti ja koulu: Valinnaiskurssit, akatemiatoiminta
B-ikäiset
Harjoitusmäärät
Monipuolinen liikunta: 4-6 h / vko (koulumatkat, koululiikunta, muu harrastustoiminta)
Omatoiminen harjoittelu: 6-8 h / vko
Ohjattuja harjoituksia: 8-12 h / vko
Yhteensä 26 h
Suunnitelmallista harjoittelua: 42-46 vkoa / vuosi
Urheilijaksi kasvaminen
Tekemisen painopiste: Urheilijana elämisen harjoittelu, myönteinen ilmapiiri
Koti ja koulu: Akatemiatoiminta
Pesisliikkari
Ydinasia: Palloon osuminen
Avustan: Mailan liikeradan harjoittelua
Vaakamailanäppi ja sen suuntaaminen (ohjeet ja videot)
Ohjaan: Lyönti ilman vauhtia (105-materiaali, 61)
Tuen: Maalyönnin lyöminen
Peruslyönti vauhdilla, F-ikäiset (ohjeet ja videot)
F-G-juniorit
Ydinasia: Palloon osuminen
Avustan: Mailan liikeradan harjoittelua
Vaakamailanäppi ja sen suuntaaminen (ohjeet ja videot)
Ohjaan: Lyönti ilman vauhtia (ohjeet ja videot)
Tuen: Maalyönnin lyöminen
Peruslyönti vauhdilla, F-ikäiset (ohjeet ja videot)
E-juniorit
Ydinasia: Peruslyönti vauhdilla (ohjeet ja videot)
Avustan: Koukkunäppi (ohjeet ja videot)
Ohjaan: Hidastetut lyönnit
Koppilyönti (ohjeet ja videot)
Tuen: Peruslyönnin lyöminen korkeammasta syötöstä
D-juniorit
Ydinasia: Eri lyönnit samasta lyöntiasennosta
Avustan: Rajalyönnit (ohjeet ja videot)
Ohjaan: Ohitusnäppi (ohjeet ja videot)
Varsilyönti (ohjeet ja videot)
Tuen: Peruslyönti vaihtelevasta syötöstä
C-juniorit
Ydinasia: Oman lyöntiperheen hahmottaminen
Avustan: Kääntönäpäykset | kahva | kääntökierre
(ohjeet ja videot / kahvanäppi, ohjeet ja videot / kääntönäppi)
Ohjaan: Varsilyönnit (ohjeet ja videot)
Tuen: Viistopystäri / pystäri
(ohjeet ja videot / viistopystäri, ohjeet ja videot / pystäri)
Pomppulyönti (ohjeet ja videot)
B-juniorit
Ydinasia: Oman lyöntiperheen suoritusvarmuuden harjoittelu ja yhden uuden lyönnin / talvikausi opettelu
Avustan, ohjaan ja tuen: Yksilöllinen tekemisen, vahvuuksien tunnistaminen, joiden avulla mahdollisuus Superpesikseen
Pesisliikkari
Ydinasiat:
Heittäminen eri tavoin erilaisilla välineillä, pallon kiinniotto syliin
Avustan:
Otetta pallosta, räpylän käyttöä
Ohjaan:
Erilaisia välineenkäsittelytaitoja: Valmennustaito / taitokartta
Tuen:
Pallon kiinniottoa räpylällä (maapallo, alakautta heitetty pallo)en, lyötävä syöttö (video)
Ohjaan: Liikkuminen pallolle
Maapallon kiinniottaminen (ohjeet ja videot)
Ison pallon kiinniottamista ilman räpylää
Tuen: Kiinniotto-heittoyhdistelmän opettelua
F-G-juniorit
Ydinasia: Heitto- ja kiinniottotekniikat (ohjeet ja videot)
Avustan: Heiton tekniikan opettelua, kiinniottamisen opettelua räpylällä
(ohjeet ja videot, kopittelu)
Syöttäminen, lyötävä syöttö (video)
Ohjaan: Liikkuminen pallolle
Maapallon kiinniottaminen (ohjeet ja videot)
Ison pallon kiinniottamista ilman räpylää
Tuen: Kiinniotto-heittoyhdistelmän opettelua
E-juniorit
Ydinasia: Kiinniotto-heittoyhdistelmän opettelu (ohjeet ja videot)
Avustan: Kiinniottamisen rytmin harjoittelua
Ohjaan: Kiinniottamisen opettelua räpylällä eri puolilta vartaloa
Syöttäminen (teknisesti oikea syöttö)
Tuen: Heittotekniikan vakiinnuttamista
D-juniorit
Ydinasia: Kiinniotto-heitto-yhdistelmän opettelu ja lajitehokkuuden yhdistäminen
Avustan: Sivuttaisliike-kiinnioton opettelua
Heittämisen opettelua eri asennoista
Ohjaan: Kiinniotto-heitto-yhdistelmän tekemistä
Taaksepäin liikkumisen ja kiinniottamisen harjoittelua
Tuen: Pelipaikkakohtaisten ulkopelisuoritusten kehittämistä
C-juniorit
Ydinasia: Pelipaikkakohtaisten ulkopelisuoritusten vahvistaminen
Avustan: Pelipaikkakohtaisten suoritustekniikoiden harjoittelua, esim. pesävahdin kiinniottotekniikka, koppareiden syöksykopit ja etukenttäpelaajien näpistä heittäminen
Ohjaan: Suoritusnopeuden kehittämistä
Tuen: Suoritusvarmuuden kehittämistä
B-juniorit
Ydinasia: Pelipaikkakohtaisten ulkopelisuoritusten vahvistaminen sekä lajitehokkuuden merkityksen ymmärtäminen osana ulkopelisuorituksia
Avustan, ohjaan ja tuen: Yksilöllisyys
F-G-juniorit
Ydinasia: Etenemisen merkityksen hahmottaminen osana peliä (auta lyöjää)
Avustan: Juoksutekniikan opettelua (105-materiaali, 80)
Kenttäpesien etenemisjärjestys ja – säännöt
Ohjaan: Kärkkymisen opettelua (video / 1-pesältä kärkkyminen)
(video / 2-pesältä kärkkyminen)
Pesälle tulo, laittoman jälkeen eteneminen
Tuen: Kaaripelin alkeiden opettelua
E-juniorit
Ydinasia: Etenemisen merkityksen ymmärtäminen osana peliä (auta lyöjää)
Avustan: Juoksutekniikan opettelua (105-materiaali, 79)
Isonväärän ottaminen
Ohjaan: Kaaripeli-etenijä-yhteistyö (vp-lähtö, aavistus)
Kärkkymisen harjoittelua (video / 1-pesältä kärkkyminen)
(video / 2-pesältä kärkkyminen)
Syöksyminen opettelua (video / Antti Hartikaisen syöksy)
Tuen: Havainnoimaan lukkarin osaamista (heikkouksien hyödyntäminen)
Sirvahdusten hyödyntämistä oma-aloitteisesti
Takaetenemisen opettelua
D-juniorit
Ydinasia: Etenemisen merkityksen ymmärtäminen osana peliä(auta lyöjää)
Avustan: Oman lähdön opettelua 3-pesältä
Ohjaan: Havainnoimaan lukkarin ja lyöjän seuraamista
Lähdön rytmittämistä suhteessa syöttöliikkeeseen ja syöttöön.
Sirvahdusten hyödyntämistä oma-aloitteisesti
Takaetenijänä toimimista
Tuen: Syöksymisen jälkeinen toiminta
Kärkkymisen harjoittelua (video / 1-pesältä kärkkyminen)
(video / 2-pesältä kärkkyminen)
C-juniorit
Ydinasia: Etenemisen merkityksen ymmärtäminen pelin eri tilanteissa
Avustan: Havainnoimaan peliä etenemisnäkökulmasta
Ohjaan: Ymmärtämään takaetenijänä toimimisen
Oman lähdön opettelua 3-pesältä
Tuen: Sirvahdusten hyödyntämistä oma-aloitteisesti
B-juniorit
Ydinasia: Oman etenemisfilosofian hahmottuminen
Avustan, ohjaan ja tuen: Toimimaan takaetenijänä
Oman lähdön opettelua 3-pesältä
Pesisliikkari
Sisäpeli
Ydinasia:
Erilaisten pienpelien oppiminen
Tuen:
Sivulaukasta lähtö lukkarin syötöstä tai erilaisilla leikeillä
F-G-juniorit
Sisäpeli
Ydinasia: Lyöntivalinta, pieni vai kova lyönti
Ohjaan: Lyönnin seuraaminen / pallon seuraaminen
Merkkilyönti vai vapaalyönti
Mailamiehen seuraaminen
Ulkopeli
Ydinasia: Eri pelipaikkojen pelaaminen
Ohjaan: Eri pelipaikat ja niiden nimet
Pelipaikkakohtaiset tehtävät
Varmistaminen ja taittolinjat
E-juniorit
Sisäpeli
Ydinasia: Lyöntivalinta merkin mukaan
Ohjaan: Lyöntivalinta pelitilanteen mukaan (pieni vai kova lyönti)
Päätöksenteko – milloin lyöjästä etenijäksi?
Kaaripelin opettelu (levitysväärä)
Väärien vetoaminen (asento, sijoittuminen)
Ulkopeli
Ydinasia: Ennakoi, ajoita ja suorita -ajatuksen hahmottaminen
Ohjaan: Pelipaikkakohtainen pelaaminen (vastuut, sumputtaminen)
D-juniorit
Sisäpeli
Ydinasia: Lyöntivalinta huomioiden omat vahvuudet, pelitilanne ja vastustajan sijoittumisen
Ohjaan: Merkin antaminen ja kieltäminen takaetenijälle
Vapaan lyönnin seuraaminen ja lähteminen
Merkin muutokset lyöntivuoron aikana (asentomerkki)
Kaaripelin mailamiestoiminnan opettelua
Ulkopeli
Ydinasia: Ennakoi, ajoita ja suorita ajatuksen toteuttaminen omassa pelaamisessa
Ohjaan: Oikea sijoittuminen eri tilanteissa
Ymmärrys, miten on sijoituttava / liikuttava näin (esim. kopinnostotilanne)
Kommunikoimaan pelaamisesta vieruskaverin kanssa
C-juniorit
Sisäpeli
Ydinasia: Lyöntiperheen merkityksen ymmärtäminen (pienet, ohitukset ja kovat)
Ohjaan: Vapaat lyönnit (kupperi), seuraaminen ja lähteminen
Pikamerkit, kiellot, automaatit ja ennakkovaroitusmerkit
Kaaripelin eri roolien opettelu korostuu
Ulkopeli
Ydinasia: Ennakoi, ajoita ja suorita ajatuksen toteuttaminen yksilöllisesti
Ohjaan: Pelin lukeminen; hidas vai nopea etenijä
B-juniorit
Sisäpeli
Ydinasia: Osaa huomioida lyöntivalintaa tehdessään ulkopelaajien sijoittumisen
Ohjaan: Omilla merkeillä pelaaminen 1-tilanteessa
Maskipelaamisen opettelu
Ulkopeli
Ydinasia: Tunnistaa tilanteen ja liikkuu sen mukaan
Ohjaan: Osaa lukea lyöjän aikeita vauhtiaskelista
F-G-juniorit
Ydinasia: Perustaidot (syöttäminen, kiinniottaminen ja heittäminen) mahdollistamassa pelaamisen lukkarina
Ohjaan: Varma perussyöttö + väistäminen ”yhteen pomppuun” (video / perussyöttö)
Väistäminen + näpyn haku (video / syöttö ja näpin haku)
Hankala / nopea syöttö vaihtotilanteisiin ja viimeisiin lyönteihin (video / nopea perussyöttö)
E-juniorit
Ydinasia: Erilaisten syöttöjen harjoittelu ja liittäminen oma-aloitteisesti eri pelitilanteisiin
Ohjaan: Varma perussyöttö + väistäminen ”yhteen pomppuun” (video / perussyöttö)
Hankala / nopea matalasyöttö vaihtotilanteisiin ja viimeisiin lyönteihin (video / nopea perussyöttö)
Tolppa / puolikorkea syöttö (video / tolppasyöttö)
Taktinen väärä eri tilanteissa: suunta, väistäminen, heitto (video / takaväärä)
(video / kenttäväärä)
Väistäminen + näpyn haku (video / syöttö + näpin haku)
D-juniorit
Ydinasia: Pelitaidon harjoittelu, perustana kyky tunnistaa pelitilanne
Ohjaan: Tolppa / puolikorkea syöttö (video / tolppasyöttö)
Taktinen väärä eri tilanteissa: suunta, väistö, heitto (video / takaväärä)
(video / kenttäväärä)
Vaihtotilanteiden heittely/syöttömerkki
Väistäminen + näpin haku (video / syöttö + näpin haku)
C-juniorit
Ydinasia: Oman pelitavan hahmottuminen omien vahvuuksien mukaan
Ohjaan: Syöttölautasen hallinta
Etenijää vastaan pelaaminen vaihtotilanteissa
Vaihtotilanteiden heittely / syöttömerkki / väärän merkki
Kaaripeliä vastaan pelaamisessa
B-juniorit
Ydinasia: Suoritusvarmuuden kehittäminen(syöttäminen, kiinniottaminen, heittäminen)
Ohjaan: Kaaripeliä vastaan pelaamisessa
Syötönkorkeuden harjoittelu erilaisilla syöttöliikkeillä
Yksilöllisten tarpeiden mukaan; vahvuuksien vahvistaminen
Fyysiset ominaisuudet
Tavoite: Ymmärretään fysiikkaharjoittelun merkitys lajisuorituksessa onnistumisessa sekä terveeksi urheilijaksi kasvamisessa.
– voimakkaat ja räjähtävät jalat (ulkopeli ja juokseminen)
– vahvat, kestävät ja nopeat vatsa- ja alaselän(kierto) lihakset (lyönnin ja heiton tukeminen)
– nopeat ja räjähtävät hartiaseudun ja käsivarsien lihakset ( pallon piiskaaminen nopeaan liikkeeseen suorituksen loppuvaiheessa)
– räjähtävän voiman, nopeuden ja lihasmassan lisääminen jokaisella vartalon osa-alueella
Pesisliikkari
Liikkumis- ja tasapainotaitojen yhdistäminen välineenkäsittelyharjoitteisiin
Liikkumistaidot: Valmennustaito / liikkumistaidot
Tasapainotaidot: Valmennustaito / tasapainotaidot
F-G-juniorit
Motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineen käsittelytaitojen) kehittäminen
Leikinomaisia nopeus-, ketteryys-, tasapainoharjoittelua
E-juniorit
Keskivartalon hallinta, kimmoisuus ja nopeusharjoittelun kehittäminen, toiminnallista voimaharjoittelua omalla keholla
D-juniorit
Lajinomaisen voima- ja kestävyysharjoittelun kehittäminen: keskivartalo | kimmoisuus | heittokestävyys
C-juniorit
Valmistavaa voimaharjoittelua monipuolisesti: voimaharjoittelu | peruskestävyys | keskivartalo | kimmoisuus
B-juniorit
Puhtaan lajivoiman harjoituttaminen: lisäpainojen ja -vastuksen mukaanotto
Nopeusharjoittelu | nopeuskestävyysharjoittelu | monipuolista toiminnallista voimaharjoittelua | huoltava harjoittelu
Pesisliikkari
Ydinasiat:
Liikunnasta nauttiminen, pesäpallosta innostuminen
Tuen:
Liikkuminen omatoimisesti
F-G-juniorit
Ydinasia: Innostuminen
Huomioin: Keskittymiskyky, pelaamiseen ”heittäytyminen”
E-juniorit
Ydinasia: Onnistumisia henkilökohtaisesti ja osana ryhmää
Huomioin: Mielikuvitus, vuorovaikutus
Ymmärrys siitä, että olen osa ryhmän ilmapiiriä ja vaikutan käytökselläni ryhmän ilmapiiriin
D-juniorit
Ydinasia: Ymmärrys siitä, että olen osa ryhmän ilmapiiriä ja vaikutan käytökselläni ryhmän ilmapiiriin
Huomioin: Toisten onnistumisista iloitseminen, harrastajasta urheilijaksi, pettymysten sietokyky
C-juniorit
Ydinasia: Vastuunottaminen
Huomioin: Kovuus harjoituksissa, epäonnistumisten käsittely, sosiaalinen yhteenkuuluvuus
B-juniorit
Ydinasia: Kokonaisvaltaisen vastuun hahmottuminen omasta urheilemisesta
Huomioin: Tavoitteellisuus, optimaalisen tunnetilan tunnistaminen pelissä ja peliin valmistautumisessa, positiivisuus
Seuratoimijana
1. Toteuttaa yhdessä laadittuja ja säännöllisesti arvioituja toimintaperiaatteita
2. Varmistaa, että valmentajien osaaminen / kouluttautuminen on tavoitteiden ja toimintaperiaatteiden mukaista
3. Edesauttaa laadukasta harjoittelua fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön näkökulmasta
4. Tukee ja kannustaa toimijoita eri tehtäviin pesäpallon parissa, erityisesti pelien seuraamiseen
5. Huomioi kaikissa toimenpiteissä itsetunnon ja sosiaalisten taitojen kehittymisen merkityksen elämää varten
6. Palkitsee ja nostaa säännöllisesti esille tekijöitä, ei pelkästään voittajia
7. Osaa iloita onnistumisista
Valmentajana
Juniorivalmennus
1. Osaa innostaa pelien ja leikkien avulla lapsia pesäpallon pariin (105-materiaali)
2. Suunnittelee ja toteuttaa monipuolisia harjoituksia, jotka huomioivat lapsen itseluottamuksen kehittymisen
(F-G-junioreiden harjoituksia)
3. Ymmärtää onnistumisen merkityksen tärkeyden lajirakkauden syntymisessä
4. Osaa opettaa lajin perustaitoja sekä luoda toimivia oppimisympäristöjä niiden harjoittelemiseen
5. Nauttii peleistä ja osaa iloita onnistumisista
6. Osaa opettaa lapsilähtöisesti pelitaitoja ja perustella ratkaisuja tulevaisuutta ajatellen
7. Osaa antaa lapsille mielekkäitä kotitehtäviä taidon harjoittelemiseen tai pesäpallopelien katsomiseen liittyen
Nuorisovalmennus
1. Ymmärtää itseluottamuksen merkityksen lajirakkauden kehittymisessä
2. Osaa opettaa laji- ja pelitaitoja sekä luoda toimivia oppimisympäristöjä niiden harjoittelemiseen
3. Ymmärtää, että pesis on peli. Täten painottaa kokonaisvaltaista yksilöllistä valmennusta osana joukkueen toimintaa.
4. Osaa luoda positiivisen ja tekemistä arvostavan joukkueilmapiirin
5. Ymmärtää, millainen on intohimoinen urheilija ja hänen arvomaailmansa. Edistää toiminnallaan nuorten itsetuntemusta.
6. Nauttii peleistä ja osaa iloita onnistumisista
7. Ohjaa pelaamisen lopettavia seuratoiminnan toisiin tehtäviin
Vanhempana
1. Lapsen / nuoren terveydestä huolehtiminen: riittävä uni, lepo ja ravinto
2. Mahdollistavat joustavan yhteistyön valmentajan kanssa
3. Ovat kiinnostuneita ja innostuneita oman lapsen joukkueen tekemisestä, ei pelkästään oman lapsen tekemisestä
4. Kustantavat ja edistävät omien resurssiensa mukaan toiminnan taloudellista tukemista
5. Tarkkailevat lapsen / nuoren jaksamista ja ovat aktiivisia ongelmatilanteiden hoitamisessa
6. Ovat esimerkkinä tekemisen riemusta ja hyvästä yhteishengestä
7. Osallistuvat mahdollisuuksien mukaan oman lapsen joukkueen järjestelytehtäviin esim. tuomarina, kirjurina, taulunpitäjänä, apuaikuisena jne.