Valitse sivu

Pelaajapolku

Urheilijalle

B-juniori | C-juniori | D-juniori | E-juniori | F-G-juniori

Valmentajalle

B-juniori | C-juniori | D-juniori | E-juniori | F-G-juniori

Seuratoimijalle

Pesisliikkari​ | Pesiskoulu​ | Joukkueenjohtajan opas | Visio​ | Markkinointi​ | Valmennus

Liiton / alueiden tukitoiminnot

Valmennus​ | Akatemiat |​ Yläkoululeiritys |​ Mahdolliset muut koulutukset |​ Tuomarileiri​

1. Asennoituminen tekemiseen

– Innostuu, onnistuu ja kiinnittyy osaksi yhteisöä
– Tärkeää
– Kasvatuksellisuus
– Tekemisen tavoite
– Harjoitusmäärät
– Urheilijaksi kasvaminen

2. Peli

– Osaa, reagoi ja ymmärtää
– Lajitaidot (sisäpeli, ulkopeli, eteneminen)
Pelitaidot
Lukkarointi
Fyysiset ominaisuudet
Psyykkiset taidot

3. Vastuullinen toimija

– Opettaa, johtaa ja toimii järjestelmällisesti
– Seuratoimijana
– Valmentajana
– Vanhempana
– Leirit/valmennuskeskusjoukkuetoiminta
– Kilpailujärjestelmä


1. Asennoituminen tekemiseen – innostuu, onnistuu ja kiinnittyy osaksi yhteisöä

 

Tärkeää

1. Yksilön luonne ja kunnianhimo
– Kasvatetaan aktiivisia ja oma-aloitteisia toimijoita

2. Lajitaidot
– Opetellaan huolellisesti lajin perustaidot (kiinniotto, heittäminen, syöttäminen, eteneminen, lyöminen)

3. Pelitaidot
– Annetaan mahdollisuus oppia havainnointi – ja päätöksentekotaitoja peleissä pesiskoululaisesta alkaen

4. Fysiikka
– Ymmärretään fysiikkaharjoittelun merkitys lajisuorituksessa onnistumisessa sekä terveeksi urheilijaksi kasvamisessa

5. Joukkuetaidot
– Ymmärretään sosiaalisten taitojen ja myönteisen ilmapiirin merkitys lajirakkauden syntymisessä ja säilymisessä

Kasvatuksellisuus

Pesäpalloliike tukee yhteistyössä koulujen ja muiden toimijoiden kanssa lasten ja nuorten kasvua. Luotamme kaikessa toiminnassamme nuoriin ja heidän kykyynsä toimia erilaisissa rooleissa.

Uskomme, että nuorella on tietoa ja taitoa; hän on hyvä jossain. Pesiksessä hän on hyvä pelaajana, kirjurina, tuomarina, selostajana, lipunmyyjänä tai puheenjohtajana. Pesäpallon pelaaminen on jatkuvaa ratkaisujen tekemistä, niin kuin on muukin elämä. Ratkaisujen tekeminen vaatii kykyä sekä rohkeutta valita ja toimia tilanteen mukaan.

Kasvatuksellisiin arvoihin kuuluu jokaisen lapsen ja nuoren yksilöllisyyden ja tasavertaisen kohtelun korostaminen. Jokaisen tulee saada huomiota, opastusta ja kannustusta. Kasvatuksellisella otteella tuetaan henkistä kasvua ja sosiaalisten taitojen kehittymistä. Tavoitteena on kasvattaa lapsista ja nuorista vastuullisia, oikeudenmukaisia, terveen itsetunnon ja itseluottamuksen omaavia sekä toisia kunnioittavia pesäpalloilijoita.

Tekemisen tavoite

Pesäpalloliiton ja seurojen yhteisillä toimenpiteillä pyritään siihen, että kaikkien lasten ja nuorten on turvallista, terveellistä ja hauskaa osallistua pesäpallotoimintaan (pesiskärpänen J+N).

F-G-ikäiset

Harjoitusmäärät

Monipuolinen liikunta: 2 h / päivä (pihaleikit, välituntiliikunta, koulumatkat ja koululiikunta jne.)
Ohjattuja harjoituksia: 3-6 h / vko
Yhteensä 20 h / vko

Urheilijaksi kasvaminen

Tekemisen painopiste: (PESISKÄRPÄNEN J)
Oma-aloitteisuus, aktiivisuus, monipuolisuus, motoriset perustaidot
Koti ja koulu: Perheen rooli tärkeä, piha- ja ulkoleikit

E-ikäiset

Harjoitusmäärät

Monipuolinen liikunta: 2 h / päivä (pihaleikit, välituntiliikunta, koulumatkat ja koululiikunta jne.)
Ohjattuja harjoituksia: 4-8 h / vko
Yhteensä 22 h

Urheilijaksi kasvaminen

Tekemisen painopiste: Ilo ja hauskuus (pesiskärpänen), monipuolinen harjoittelu, ryhmässä toimiminen
Koti ja koulu: Yhteistyö riittävän kokonaisliikuntamäärän varmistamiseksi, koulumatkat, välituntiliikunta, ulkoleikit vapaa-ajalla

D-ikäiset

Harjoitusmäärät

Monipuolinen liikunta: 2 h / päivä (pihaleikit, välituntiliikunta, koulumatkat ja koululiikunta jne.)
Ohjattuja harjoituksia:  6-10h/vko
Yhteensä 24h

Urheilijaksi kasvaminen

Tekemisen painopiste: Ilo ja osallisuus, sitoutuminen säännölliseen harjoitteluun, ryhmässä toiminen
Koti ja koulu: Yhteistyö riittävän kokonaisliikuntamäärän varmistamiseksi, monipuolinen osallistuminen eri lajien koululiikuntatapahtumiin, koulumatkat, välituntiliikunta

C-ikäiset

Harjoitusmäärät

Monipuolinen liikunta: 4-6 h / vko (koulumatkat, koululiikunta, muu harrastustoiminta)
Omatoiminen harjoittelu: 6-8 h / vko
Ohjattuja harjoituksia: 8-12 h / vko
Yhteensä 26h

Suunnitelmallista harjoittelua: 40-44 vkoa / vuosi

Urheilijaksi kasvaminen

Tekemisen painopiste: (PESISKÄRPÄNEN N): Positiivinen asennoituminen harjoitteluun, tavoitteellinen toiminta, omien vahvuuksien tunnistaminen
Koti ja koulu: Valinnaiskurssit, akatemiatoiminta

B-ikäiset

Harjoitusmäärät

Monipuolinen liikunta: 4-6 h / vko (koulumatkat, koululiikunta, muu harrastustoiminta)
Omatoiminen harjoittelu: 6-8 h / vko
Ohjattuja harjoituksia: 8-12 h / vko
Yhteensä 26 h

Suunnitelmallista harjoittelua: 42-46 vkoa / vuosi

Urheilijaksi kasvaminen

Tekemisen painopiste: Urheilijana elämisen harjoittelu, myönteinen ilmapiiri
Koti ja koulu: Akatemiatoiminta


2. Peli – osaa, ennakoi ja ymmärtää

 

Lajitaidot: sisäpeli

Tavoite: Opetellaan huolellisesti lajin perustaidot

Pesisliikkari

Ydinasia: Palloon osuminen

Avustan: Mailan liikeradan harjoittelua
Vaakamailanäppi ja sen suuntaaminen (ohjeet ja videot)

Ohjaan: Lyönti ilman vauhtia (105-materiaali, 61)

Tuen: Maalyönnin lyöminen
Peruslyönti vauhdilla, F-ikäiset (ohjeet ja videot)

F-G-juniorit

Ydinasia: Palloon osuminen

Avustan: Mailan liikeradan harjoittelua
Vaakamailanäppi ja sen suuntaaminen (ohjeet ja videot)

Ohjaan: Lyönti ilman vauhtia (ohjeet ja videot)

Tuen: Maalyönnin lyöminen
Peruslyönti vauhdilla, F-ikäiset (ohjeet ja videot)

E-juniorit

Ydinasia: Peruslyönti vauhdilla (ohjeet ja videot)

Avustan: Koukkunäppi (ohjeet ja videot)

Ohjaan: Hidastetut lyönnit
Koppilyönti (ohjeet ja videot)

Tuen: Peruslyönnin lyöminen korkeammasta syötöstä

D-juniorit

Ydinasia: Eri lyönnit samasta lyöntiasennosta

Avustan: Rajalyönnit (ohjeet ja videot)

Ohjaan: Ohitusnäppi (ohjeet ja videot)
Varsilyönti (ohjeet ja videot)

Tuen: Peruslyönti vaihtelevasta syötöstä

C-juniorit

Ydinasia: Oman lyöntiperheen hahmottaminen

Avustan: Kääntönäpäykset | kahva | kääntökierre
(ohjeet ja videot / kahvanäppi, ohjeet ja videot / kääntönäppi)

Ohjaan: Varsilyönnit (ohjeet ja videot)

Tuen: Viistopystäri / pystäri
(ohjeet ja videot / viistopystäri, ohjeet ja videot / pystäri)
Pomppulyönti (ohjeet ja videot)

B-juniorit

Ydinasia: Oman lyöntiperheen suoritusvarmuuden harjoittelu ja yhden uuden lyönnin / talvikausi opettelu

Avustan, ohjaan ja tuen: Yksilöllinen tekemisen, vahvuuksien tunnistaminen, joiden avulla mahdollisuus Superpesikseen

Lajitaidot: ulkopeli

Tavoite: Opetellaan huolellisesti lajin perustaidot (kiinniotto, heittäminen ja syöttäminen)

F-G-juniorit

Ydinasia: Heitto- ja kiinniottotekniikat (ohjeet ja videot)

Avustan: Heiton tekniikan opettelua, kiinniottamisen opettelua räpylällä
(ohjeet ja videot, kopittelu)
Syöttäminen, lyötävä syöttö (video)

Ohjaan: Liikkuminen pallolle
Maapallon kiinniottaminen (ohjeet ja videot)
Ison pallon kiinniottamista ilman räpylää

Tuen: Kiinniotto-heittoyhdistelmän opettelua

E-juniorit

Ydinasia: Kiinniotto-heittoyhdistelmän opettelu (ohjeet ja videot)

Avustan: Kiinniottamisen rytmin harjoittelua

Ohjaan: Kiinniottamisen opettelua räpylällä eri puolilta vartaloa
Syöttäminen (teknisesti oikea syöttö)

Tuen: Heittotekniikan vakiinnuttamista

D-juniorit

Ydinasia: Kiinniotto-heitto-yhdistelmän opettelu ja lajitehokkuuden yhdistäminen

Avustan: Sivuttaisliike-kiinnioton opettelua
Heittämisen opettelua eri asennoista

Ohjaan: Kiinniotto-heitto-yhdistelmän tekemistä
Taaksepäin liikkumisen ja kiinniottamisen harjoittelua

Tuen: Pelipaikkakohtaisten ulkopelisuoritusten kehittämistä

C-juniorit

Ydinasia: Pelipaikkakohtaisten ulkopelisuoritusten vahvistaminen

Avustan: Pelipaikkakohtaisten suoritustekniikoiden harjoittelua, esim. pesävahdin kiinniottotekniikka, koppareiden syöksykopit ja etukenttäpelaajien näpistä heittäminen

Ohjaan: Suoritusnopeuden kehittämistä

Tuen: Suoritusvarmuuden kehittämistä

B-juniorit

Ydinasia: Pelipaikkakohtaisten ulkopelisuoritusten vahvistaminen sekä lajitehokkuuden merkityksen ymmärtäminen osana ulkopelisuorituksia

Avustan, ohjaan ja tuen: Yksilöllisyys

Eteneminen

Tavoite: Opetellaan huolellisesti lajin perustaidot (eteneminen).

F-G-juniorit

Ydinasia: Etenemisen merkityksen hahmottaminen osana peliä (auta lyöjää)

Avustan: Juoksutekniikan opettelua (105-materiaali, 80)
Kenttäpesien etenemisjärjestys ja – säännöt

Ohjaan: Kärkkymisen opettelua (video / 1-pesältä kärkkyminen)
(video / 2-pesältä kärkkyminen)
Pesälle tulo, laittoman jälkeen eteneminen

Tuen: Kaaripelin alkeiden opettelua

E-juniorit

Ydinasia: Etenemisen merkityksen ymmärtäminen osana peliä (auta lyöjää)

Avustan: Juoksutekniikan opettelua (105-materiaali, 79)
Isonväärän ottaminen

Ohjaan: Kaaripeli-etenijä-yhteistyö (vp-lähtö, aavistus)
Kärkkymisen harjoittelua (video / 1-pesältä kärkkyminen)
(video / 2-pesältä kärkkyminen)
Syöksyminen opettelua (video / Antti Hartikaisen syöksy)

Tuen: Havainnoimaan lukkarin osaamista (heikkouksien hyödyntäminen)
Sirvahdusten hyödyntämistä oma-aloitteisesti
Takaetenemisen opettelua

D-juniorit

Ydinasia: Etenemisen merkityksen ymmärtäminen osana peliä(auta lyöjää)

Avustan: Oman lähdön opettelua 3-pesältä

Ohjaan: Havainnoimaan lukkarin ja lyöjän seuraamista
Lähdön rytmittämistä suhteessa syöttöliikkeeseen ja syöttöön.
Sirvahdusten hyödyntämistä oma-aloitteisesti
Takaetenijänä toimimista

Tuen: Syöksymisen jälkeinen toiminta
Kärkkymisen harjoittelua (video / 1-pesältä kärkkyminen)
(video / 2-pesältä kärkkyminen)

C-juniorit

Ydinasia: Etenemisen merkityksen ymmärtäminen pelin eri tilanteissa

Avustan: Havainnoimaan peliä etenemisnäkökulmasta

Ohjaan: Ymmärtämään takaetenijänä toimimisen
Oman lähdön opettelua 3-pesältä

Tuen: Sirvahdusten hyödyntämistä oma-aloitteisesti

B-juniorit

Ydinasia: Oman etenemisfilosofian hahmottuminen

Avustan, ohjaan ja tuen: Toimimaan takaetenijänä
Oman lähdön opettelua 3-pesältä

Pelitaito

Tavoite: Luodaan ympäristö, jossa on mahdollisuus oppia havainnointi- ja päätöksentekotaitoja pesiskoululaisesta alkaen

F-G-juniorit

Sisäpeli

Ydinasia: Lyöntivalinta, pieni vai kova lyönti

Ohjaan: Lyönnin seuraaminen / pallon seuraaminen
Merkkilyönti vai vapaalyönti
Mailamiehen seuraaminen

Ulkopeli

Ydinasia: Eri pelipaikkojen pelaaminen

Ohjaan: Eri pelipaikat ja niiden nimet
Pelipaikkakohtaiset tehtävät
Varmistaminen ja taittolinjat

E-juniorit

Sisäpeli

Ydinasia: Lyöntivalinta merkin mukaan

Ohjaan: Lyöntivalinta pelitilanteen mukaan (pieni vai kova lyönti)
Päätöksenteko – milloin lyöjästä etenijäksi?
Kaaripelin opettelu (levitysväärä)
Väärien vetoaminen (asento, sijoittuminen)

Ulkopeli

Ydinasia: Ennakoi, ajoita ja suorita -ajatuksen hahmottaminen

Ohjaan: Pelipaikkakohtainen pelaaminen (vastuut, sumputtaminen)

D-juniorit

Sisäpeli

Ydinasia: Lyöntivalinta huomioiden omat vahvuudet, pelitilanne ja vastustajan sijoittumisen

Ohjaan: Merkin antaminen ja kieltäminen takaetenijälle
Vapaan lyönnin seuraaminen ja lähteminen
Merkin muutokset lyöntivuoron aikana (asentomerkki)
Kaaripelin mailamiestoiminnan opettelua

Ulkopeli

Ydinasia: Ennakoi, ajoita ja suorita ajatuksen toteuttaminen omassa pelaamisessa

Ohjaan: Oikea sijoittuminen eri tilanteissa
Ymmärrys, miten on sijoituttava / liikuttava näin (esim. kopinnostotilanne)
Kommunikoimaan pelaamisesta vieruskaverin kanssa

C-juniorit

Sisäpeli

Ydinasia: Lyöntiperheen merkityksen ymmärtäminen (pienet, ohitukset ja kovat)

Ohjaan: Vapaat lyönnit (kupperi), seuraaminen ja lähteminen
Pikamerkit, kiellot, automaatit ja ennakkovaroitusmerkit
Kaaripelin eri roolien opettelu korostuu

Ulkopeli

Ydinasia: Ennakoi, ajoita ja suorita ajatuksen toteuttaminen yksilöllisesti

Ohjaan: Pelin lukeminen; hidas vai nopea etenijä

B-juniorit

Sisäpeli

Ydinasia: Osaa huomioida lyöntivalintaa tehdessään ulkopelaajien sijoittumisen

Ohjaan: Omilla merkeillä pelaaminen 1-tilanteessa
Maskipelaamisen opettelu

Ulkopeli

Ydinasia: Tunnistaa tilanteen ja liikkuu sen mukaan

Ohjaan: Osaa lukea lyöjän aikeita vauhtiaskelista

Lukkarointi

Tavoite: Huomioida päivittäisessä tekemisessä lukkarina toimimisen erityispiirteet.

F-G-juniorit

Ydinasia: Perustaidot (syöttäminen, kiinniottaminen ja heittäminen) mahdollistamassa pelaamisen lukkarina

Ohjaan: Varma perussyöttö + väistäminen ”yhteen pomppuun” (video / perussyöttö)
Väistäminen + näpyn haku (video / syöttö ja näpin haku)
Hankala / nopea syöttö vaihtotilanteisiin ja viimeisiin lyönteihin (video / nopea perussyöttö)

 

E-juniorit

Ydinasia: Erilaisten syöttöjen harjoittelu ja liittäminen oma-aloitteisesti eri pelitilanteisiin

Ohjaan: Varma perussyöttö + väistäminen ”yhteen pomppuun” (video / perussyöttö)
Hankala / nopea  matalasyöttö vaihtotilanteisiin ja viimeisiin lyönteihin (video / nopea perussyöttö)
Tolppa / puolikorkea syöttö (video / tolppasyöttö)
Taktinen väärä eri tilanteissa: suunta, väistäminen, heitto (video / takaväärä)
(video / kenttäväärä)
Väistäminen + näpyn haku (video / syöttö + näpin haku)

 

D-juniorit

Ydinasia: Pelitaidon harjoittelu, perustana kyky tunnistaa pelitilanne

Ohjaan: Tolppa / puolikorkea syöttö (video / tolppasyöttö)
Taktinen väärä eri tilanteissa: suunta, väistö, heitto (video / takaväärä)
(video / kenttäväärä)
Vaihtotilanteiden heittely/syöttömerkki
Väistäminen + näpin haku (video / syöttö + näpin haku)

C-juniorit

Ydinasia: Oman pelitavan hahmottuminen omien vahvuuksien mukaan

Ohjaan: Syöttölautasen hallinta
Etenijää vastaan pelaaminen vaihtotilanteissa
Vaihtotilanteiden heittely / syöttömerkki / väärän merkki
Kaaripeliä vastaan pelaamisessa

B-juniorit

Ydinasia: Suoritusvarmuuden kehittäminen(syöttäminen, kiinniottaminen, heittäminen)

Ohjaan: Kaaripeliä vastaan pelaamisessa
Syötönkorkeuden harjoittelu erilaisilla syöttöliikkeillä
Yksilöllisten tarpeiden mukaan; vahvuuksien vahvistaminen

Fyysiset ominaisuudet

Tavoite: Ymmärretään fysiikkaharjoittelun merkitys lajisuorituksessa onnistumisessa sekä terveeksi urheilijaksi kasvamisessa.

– voimakkaat ja räjähtävät jalat (ulkopeli ja juokseminen)
– vahvat, kestävät ja nopeat vatsa- ja alaselän(kierto) lihakset (lyönnin ja heiton tukeminen)
– nopeat ja räjähtävät hartiaseudun ja käsivarsien lihakset ( pallon piiskaaminen nopeaan liikkeeseen suorituksen loppuvaiheessa)
– räjähtävän voiman, nopeuden ja lihasmassan lisääminen jokaisella vartalon osa-alueella

F-G-juniorit

Motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineen käsittelytaitojen) kehittäminen
Leikinomaisia nopeus-, ketteryys-, tasapainoharjoittelua

E-juniorit

Keskivartalon hallinta, kimmoisuus ja nopeusharjoittelun kehittäminen, toiminnallista voimaharjoittelua omalla keholla

D-juniorit

Lajinomaisen voima- ja kestävyysharjoittelun kehittäminen: keskivartalo | kimmoisuus | heittokestävyys

C-juniorit

Valmistavaa voimaharjoittelua monipuolisesti: voimaharjoittelu | peruskestävyys | keskivartalo | kimmoisuus

B-juniorit

Puhtaan lajivoiman harjoituttaminen: lisäpainojen ja -vastuksen mukaanotto
Nopeusharjoittelu | nopeuskestävyysharjoittelu | monipuolista toiminnallista voimaharjoittelua | huoltava harjoittelu

Psyykkiset taidot

Tavoite: Ymmärretään psyykkisten taitojen merkitys lajisuorituksissa onnistumisessa sekä pelitaitojen kehittymisessä.

F-G-juniorit

Ydinasia: Innostuminen

Huomioin: Keskittymiskyky, pelaamiseen ”heittäytyminen”

E-juniorit

Ydinasia: Onnistumisia henkilökohtaisesti ja osana ryhmää

Huomioin: Mielikuvitus, vuorovaikutus
Ymmärrys siitä, että olen osa ryhmän ilmapiiriä ja vaikutan käytökselläni ryhmän ilmapiiriin

D-juniorit

Ydinasia: Ymmärrys siitä, että olen osa ryhmän ilmapiiriä ja vaikutan käytökselläni ryhmän ilmapiiriin

Huomioin: Toisten onnistumisista iloitseminen, harrastajasta urheilijaksi, pettymysten sietokyky

C-juniorit

Ydinasia: Vastuunottaminen

Huomioin: Kovuus harjoituksissa, epäonnistumisten käsittely, sosiaalinen yhteenkuuluvuus

B-juniorit

Ydinasia: Kokonaisvaltaisen vastuun hahmottuminen omasta urheilemisesta

Huomioin: Tavoitteellisuus, optimaalisen tunnetilan tunnistaminen pelissä ja peliin valmistautumisessa, positiivisuus


3. Vastuullinen toimija – opettaa, johtaa ja toimii järjestelmällisesti

 

Seuratoimijana

1. Toteuttaa yhdessä laadittuja ja säännöllisesti arvioituja toimintaperiaatteita
2. Varmistaa, että valmentajien osaaminen / kouluttautuminen on tavoitteiden ja toimintaperiaatteiden mukaista
3. Edesauttaa laadukasta harjoittelua fyysisen, psyykkisen ja sosiaalisen ympäristön näkökulmasta
4. Tukee ja kannustaa toimijoita eri tehtäviin pesäpallon parissa, erityisesti pelien seuraamiseen
5. Huomioi kaikissa toimenpiteissä itsetunnon ja sosiaalisten taitojen kehittymisen merkityksen elämää varten
6. Palkitsee ja nostaa säännöllisesti esille tekijöitä, ei pelkästään voittajia
7. Osaa iloita onnistumisista

Valmentajana

Juniorivalmennus

1. Osaa innostaa pelien ja leikkien avulla lapsia pesäpallon pariin (105-materiaali)
2. Suunnittelee ja toteuttaa monipuolisia harjoituksia, jotka huomioivat lapsen itseluottamuksen kehittymisen
(F-G-junioreiden harjoituksia)
3. Ymmärtää onnistumisen merkityksen tärkeyden lajirakkauden syntymisessä
4. Osaa opettaa lajin perustaitoja sekä luoda toimivia oppimisympäristöjä niiden harjoittelemiseen
5. Nauttii peleistä ja osaa iloita onnistumisista
6. Osaa opettaa lapsilähtöisesti pelitaitoja ja perustella ratkaisuja tulevaisuutta ajatellen
7. Osaa antaa lapsille mielekkäitä kotitehtäviä taidon harjoittelemiseen tai pesäpallopelien katsomiseen liittyen

Nuorisovalmennus

1. Ymmärtää itseluottamuksen merkityksen lajirakkauden kehittymisessä
2. Osaa opettaa laji- ja pelitaitoja sekä luoda toimivia oppimisympäristöjä niiden harjoittelemiseen
3. Ymmärtää, että pesis on peli. Täten painottaa kokonaisvaltaista yksilöllistä valmennusta osana joukkueen toimintaa.
4. Osaa luoda positiivisen ja tekemistä arvostavan joukkueilmapiirin
5. Ymmärtää, millainen on intohimoinen urheilija ja hänen arvomaailmansa. Edistää toiminnallaan nuorten itsetuntemusta.
6. Nauttii peleistä ja osaa iloita onnistumisista
7. Ohjaa pelaamisen lopettavia seuratoiminnan toisiin tehtäviin

Vanhempana

1. Lapsen / nuoren terveydestä huolehtiminen: riittävä uni, lepo ja ravinto
2. Mahdollistavat joustavan yhteistyön valmentajan kanssa
3. Ovat kiinnostuneita ja innostuneita oman lapsen joukkueen tekemisestä, ei pelkästään oman lapsen tekemisestä
4. Kustantavat ja edistävät omien resurssiensa mukaan toiminnan taloudellista tukemista
5. Tarkkailevat lapsen / nuoren jaksamista ja ovat aktiivisia ongelmatilanteiden hoitamisessa
6. Ovat esimerkkinä tekemisen riemusta ja hyvästä yhteishengestä
7. Osallistuvat mahdollisuuksien mukaan oman lapsen joukkueen järjestelytehtäviin esim. tuomarina, kirjurina, taulunpitäjänä, apuaikuisena jne.