Valitse sivu

80 Koordinaatioliikkeitä ja merkistä juoksutehtäviä

Mitä tehdään?

Harjoitellaan juoksemisen tekniikka koordinaatioliikkeiden avulla. Merkataan kartioilla kaksi viivaa 15 metrin etäisyydelle toisistaan. Oppilaat asettuvat riviin toiselle viivoista ja toistavat opettajan näyttämän liikkeen. 

Ennakolta sovitun äänimerkin kuullessaan, oppilaat juoksevat mahdollisimman nopeasti joko edessä olevalle viivalle tai taaksepäin lähtöpaikkaan. 

Koordinaatioliikkeitä: 

– takaperinjuoksu 
– polvennostokävely (kävellään nostaen polvi aina vähintään 90 asteen kulmaan) 
– polvennostojuoksu (juostaan nostaen polvi aina vähintään 90 asteen kulmaan) 
– pakarajuoksu (kantapää osuu takapuoleen) 
– askelkyykkykävely suoraan (otetaan pitkiä askelia siten, että takajalan polvi hipaisee maata) 
– askelkyykkykävely ristiin (otetaan pitkiä askelia siten, että takajalan polvi hipaisee maata, etummainen jalka nostetaan aina ristiin toisen yli) 
– pikkuvuorohyppely (hypellään vuorotahtiin, sama jalka osuu kaksi kertaa peräkkäin maahan ja vastakkainen polvi nousee 90 asteen kulmaan) 
– kuopaisujuoksu (juostaan lähes paikoillaan siten, että jalkapohja pyyhkäisee maan pintaa) 
– saksijuoksu (juostaan jalat suorina) 

Hyviä äänimerkkejä ovat: 
– äänimerkit: yksi tai kaksi vihellystä 
– pesäpallovihellys: palo tai koppi 

Mitä opetan?

Oman vartalon hallintaa ja havainnointia.

Mitä ohjeita?

Korostan, että vauhti ei saa kasvaa suureksi. Kaikki tehtävät tehdään hitaasti edeten, vaikka jalat toimivat nopeasti.

Mitä havainnoin?

Oppilaiden tehtävän suoritusten onnistumista.

Milloin sujuu?

Oppilaat tekevät tehtäviä innokkaasti ohjeiden mukaan.

Milloin ei suju?

Mitään liikettä ei tehdä riittävästi, vaan kokeillaan vähän kaikkea, jolloin mikään liike ei oikein onnistu laadukkaasti.

Miten lisään aktiivisuutta?

Käytän äänimerkkejä säännöllisesti.

Milloin tulee onnistumisia?

Tehtävän tekemisessä painotetaan rauhallista koordinaatioliikkeiden suorittamista.

Miten toistoja?

Vaihdetaan tehtäviä ja merkkejä. Tällöin mielenkiinto säilyy paremmin.

Miten eriytän?

Annan jokaiselle lapselle yksilöllistä palautetta.

Miten vaihtelua?

Tehdään tehtäviä takaperin edeten.

Tavoite:

Eteneminen

 

Tila:

Kenttä, piha, areena

 

Välineet:

Kartiot, pilli