Koulutusta junioreiden valmentajille
Juniorivalmentajapolku koostuu 1- ja 2-tason koulutuksista. 1-taso on tarkoitettu aloittaville valmentajille ja juniorivalmennuksesta kiinnostuneille. 2-taso on tarkoitettu useamman vuoden valmentaneille juniorivalmentajille tai aloittaville aikuisten valmentajille.
1-taso: Juniorivalmentajapolku
Tarkoitettu aloittaville valmentajille ja juniorivalmennuksesta kiinnostuneille.
Koostuu viidestä verkkomoduulista ja demopäivästä
Kokonaisuus on hyväksytty, kun kaikki viisi verkkomoduulia ja demopäivä on suoritettu hyväksytysti
Yksittäisiä moduuleita voi hyväksilukea, jos suorittajalla on pedagogista tai liikunta-alan koulutusta tai pitkää kokemusta lasten kanssa toimimisesta. Hyväksiluvun ehdot on mainittu moduulien sisältöselosteen lopussa.
Lähijaksot
1-tason demopäivä
Verkkokurssit
Vastuullinen valmentaja (Olympiakomitea)
Nuori mieli urheilussa (Mieli ry)
Pesäpallovalmentamisen ydinasioita
Toimiva joukkue
Valmentaja lapsen ja nuoren kehitysvaiheissa
2-taso: Juniorivalmentajapolku
Tarkoitettu useamman vuoden valmentaneille juniorivalmentajille tai aloittaville aikuisten valmentajille
Juniorivalmentajapolku koostuu kolmesta lähiviikonlopusta, kuudesta verkkokurssista ja kurssitehtävistä
Maksulliset verkkomoduulit sisältyvät tutkintomaksuun. Saat alekoodit ennen lähijaksoja vastuukouluttajalta.
Lähijaksot
Kokonaisvaltainen valmentaminen
Laji- ja pelitaidot 1
Laji- ja pelitaidot 2
Verkkokurssit
Et ole yksin (Väestöliitto)
Psyykkiset taidot
Harjoittelun suunnittelu
Strategian luominen ja toimintaympäristö
Pesäpallovalmentamisen ydinasioita
Vastuullinen valmentaja (Olympiakomitea)
Muut
Kurssityöt
Ilmoittautuminen
Kaikkiin koulutuksiin ilmoittaudutaan Suomisportissa.
Ilmoittautumisen jälkeen mene koulutusympäristöön osoitteeseen pesis.mmg.fi ja kirjaudu sisään omilla SuomiSport-tunnuksillasi. Huom! Valitse ensimmäisellä kerralla pesäpallon toiminta-alueesi (tuomari/valmentaja/alue jne.), joissa toimit aktiivisesti. Ensimmäisen rekisteröitymisen jälkeen pääset suorittamaan kursseja suoraan kirjautumalla oppimisympäristöön www.pesis.mmg.fi. Maksullisten kurssien kurssimaksut suoritetaan oppimisympäristössä kurssi kerrallaan.
Kurssi suoritetaan kurssiesitys läpi käymällä, vastaamalla oikein kaikkiin kysymyksiin ja vastaamalla palautekyselyn kaikkiin kohtiin (pois lukien seuraavat kurssit: Vastuullisen valmentajan verkkokurssi, Nuori mieli urheilussa, Et ole yksin, Puhtaasti paras ja Reilusti paras, joista Pesäpalloliiton meriitti tulee automaattisesti kurssitodistuksen liittämisen jälkeen).
Ilmoittaudu 1-tason koulutukseen kokonaisuudessaan tästä.
Yksittäisten kurssien ilmoittautumislinkit löytyvät alta kurssikuvauksista.
Kurssikuvaukset
Läsnäolokurssit
1-tason demopäivä
1-tason demopäivä
Valmistautuminen
Ilmoittaudu demopäivään Suomisportissa. Demopäivään voi ilmoittautua myös ilmoittautumalla koko 1-tason koulutuskokonaisuuteen. Ilmoittautumisen jälkeen pääset valitsemaan missä ja milloin haluat demopäivän/-t suorittaa. Jokaiselta alueelta löytyy 2-4 vaihtoehtoa.
Demopäivän kouluttajalta saat lisätietoa mahdollisista ennakkotehtävistä sekä tarkemmasta valmistautumisesta päivään.
Otathan mukaan demopäiville muistiinpanovälineet sekä sisäliikuntavarustuksen. On hyvä varautua myös omiin eväisiin.
Viikonlopun tavoitteena on, että valmentaja
ymmärtää taidon kehittymiseen vaikuttavat tekijät, ymmärtää lyönnin ja heiton perusteet
ymmärtää pelitaidon ja lajitaidon erot sekä tietää tärkeimmät pelitaitojen osa-alueet. Osaa tehdä harjoituksia, jotka kehittävät lapsen havainnointi-/ratkaisuntekokykyä
ymmärtää lapsen kehitysvaiheet ja herkkyyskaudet. Osaa tunnistaa tärkeimmät ydinkohdat fysiikkavalmennuksessa ja osaa kehittää harjoitteita näihin.
ymmärtää monipuolisen harjoittelun merkityksen ja rakentaa sen mukaisesti harjoittelua
Tunnistettava aiempi osaaminen (milloin voi ja miten haetaan osaamisen tunnistamista):
Liikunta-alan koulutus ja työkokemus lasten parissa – todistusten toimittaminen seurakehittäjälle
Käytännön valmennuskokemus useamman vuoden ajalta, oma pelaajaura, osaamisen tunnistaminen tehdään kuvattujen opetusvideon kautta:
kuvattava valmennustilanne etenemisestä, missä näkyy, että valmentaja hallitsee pelaajan päätöksenteon perusteet ja osaa kehittää päätöksentekoa valmentamalla
kuvattava valmennustilanne lyönnistä, missä näkyy, että valmentaja hallitsee lyönnin perusteet ja osaa kehittää lyöntiä valmentamalla
kuvattava valmennustilanne juoksu- ja loikkatekniikan kehittämisestä, missä näkyy, että valmentaja hallitsee juoksu- ja loikkatekniikan biomekaniikan.
Demopäivien hinta
Demopäivien osuus on 60 € / osallistuja. Hinta sisältää koulutuksen ja opetustilat. Mahdolliset majoitukset ja ruokailut jokainen osallistuja kustantaa itse. Jos yksittäinen seura haluaa järjestää erilliset demopäivät yhdessä alueen seurakehittäjän / valmennuskeskuksen kanssa omassa toimintaympäristössään, seura vastaa mahdollisista tilavuokrista.
Demopäivät (paikka, aika, kouluttaja)
Hämeenlinna 24.11. Mikael Mantila
Kempele 24.11. Tanja Kimpimäki
Jyväskylä 30.11. Riina Kankaanperä
Ylihärmä 30.11. Mikko Joensuu
Raahe 1.12. Perttu Westersund
Sastamala 15.12. Mikael Mantila
Lappajärvi 11.1. Mikko Joensuu
Liperi (Ylämylly) 22.2. Marko Huhtanen
Huom! Demopäivä voidaan myös tilata yksittäiseen seuraan / seuroihin (min. 10 valmentajaa)
Demopäivien sisältö
Sisällön läpikäynti ja harjoittelun suunnittelu
Turvallinen harjoittelu, valmennuksen suunnittelu, monipuolisuuden varmistaminen nuoren liikunnassa
Fysiikkaharjoituksen yhdistäminen lajiharjoitukseen
Perusominaisuudet
Juoksu- ja loikkaharjoittelun pääkohdat
Voimaharjoittelun pääkohdat
Demo 1: Motoristen taitojen opettaminen
Alkulämmittely osana fysiikkavalmennusta
Juoksu- ja loikkatekniikka
Juoksu-, loikka- ja kimmoisuusominaisuuksia kehittävät leikit
Voimaharjoittelun perusteet kepillä
Viitepeli osana fysiikka-harjoituskokonaisuutta
Dynaaminen venyttely
Taidon oppimisen kriteerit
Lajitaidon oppimisen prosessi
Lajitaidon oppimisen ympäristön rakentaminen
Peruslyönnin perusteet
Heiton perusteet
Lajitaidon oppimisen väittämät
Lajitaitojen kehittäminen I
Peruslyönti
Ydinkohtien löytäminen
Harjoitteiden rakentaminen
Lajitaitojen kehittäminen II
Heittäminen ja kiinniotto
Ydinkohtien löytäminen
Harjoitteiden rakentaminen
Pelitaidot ja valmentajan vuorovaikutus
Lajitaito vs. pelitaito – mitä tarkoitetaan
Ennakointi – Havainnointi – Päätöksenteko – Suorittaminen, toimintaketjun valmentaminen juniorille
Valmentajan vuorovaikutustaidot
Pelaamisen valmentaminen I
Ohjattu oivaltaminen ja erilaisten ratkaisujen tuottaminen ohjaamisessa ja valmentamisessa
Lukkarin pelaaminen
Pelaamisen valmentaminen II
Lapsen ajattelun kehittäminen ja osallistaminen
Etenemisen valmentaminen
Lyöntiratkaisujen harjoittelu
Viitepelit harjoittelussa
Kokonaisvaltainen valmentaminen (2-taso)
Kokonaisvaltainen valmentaminen (2-taso)
Kurssi on osa 2-tason juniorivalmentajapolkua. Voit valita, millä paikkakunnalla haluat suorittaa lähijakson.
2-taso
Kokonaisvaltainen valmentaminen:
Ennen lähijaksoa: itseopiskelumateriaali
Lauantai: Nopeuden kehittäminen
Tavoite: Valmentaja ymmärtää nuoren fyysiset kehitysvaiheet ja osaa suunnitella nuoren nopeusominaisuuksien turvallisen harjoittelun eri ikävaiheissa
Herkkyyskaudet, motoriset perustaidot (lajin kannalta)
Mitä on perustaidot?
Fyysiset perusominaisuudet
Nuoren fyysiset kehitysvaiheet
Nopeusharjoittelu
Nopeuden perusteet
Nopeusharjoittelu eri kehitysvaiheissa
Turvallinen harjoittelu ja harjoittelun ohjelmointi
Demo: Juoksu- ja loikkatekniikka
Lauantai
Voiman kehittäminen
Tavoite: Valmentaja ymmärtää suunnitelmallisuuden harjoittelussa ja osaa suunnitella nuoren voimaharjoittelun eri kehitysvaiheissa
Harjoittelun ohjelmointi
Harjoittelun rytmittäminen
Tavoitteiden asettaminen
Kehittymisen arviointi
Vuosisuunnitelman teko
Voimaharjoittelun perusteet
Voiman polku
Demo: Voimaharjoittelu
Turvalliset tekniikat
Terveyden edistäminen
Tavoite: Valmentaja ymmärtää mitkä tekijät vaikuttavat nuoren urheilijan terveyteen ja osaa edistää sitä toimintaympäristöä kehittämällä ja tekemällä sitä edistäviä toimenpiteitä.
Nuori terve urheilija
Terve Urheilija -ohjelma
Elämäntavat
Vammojen ennaltaehkäisy
Nuoren urheilijan ravinto
Ateriarytmi
Ravintoaineet
Ravintosuositukset
Nuoren urheilijan turvallisuus
Toimintaympäristö
Eettinen toiminta, sosiaalinen turvallisuus, kiusaaminen
Päihteet
Sairaudet urheilussa
Sunnuntai
Lajitehokkuus ja testaaminen
Tavoite: Valmentaja ymmärtää miten kehitetään lajitehokkuutta ja osaa suunnitella sitä kehittäviä harjoituksia. Valmentaja osaa arvioida urheilijoiden kehittymistä ja muokata niiden mukaan valmennusohjelmaa.
Fyysisistä ominaisuuksista lajitehokkuuteen
Lajitehokkuuden tärkeimmät mittarit
Lajitehokkuuden kehittäminen
Testaaminen
Demo: Kunto- ja heittopalloharjoittelun yhdistäminen lajiharjoitteluun
Demo: Testaaminen ja kehityksen arviointi nuorilla
Monipuolinen harjoittelu
Tavoite: Valmentaja ymmärtää motoriset taidot ja osaa suunnitella harjoitukset, jotka kehittävät yleisesti taitotekijöitä
Monipuolinen harjoittelu
Liikkuvuuden kehittäminen
Kehonhallinnan kehittäminen
Nuoren monipuolisen harjoittelun suunnittelu
Demo
Temppuradat
Kehonhallinta
Liikkuvuusharjoitteet
Tunnistettava aiempi osaaminen (milloin voi hakea ja miten haetaan osaamisen tunnistamista):
Liikunta-alan/valmennus koulutus ja pitkä valmennuskokemus – todistusten toimittaminen koulutusvastaavalle, osaamisen tunnistaminen tapahtuu kirjallisen dokumentin ja videoiden avulla.
Kirjallinen työ
Raportointi valmentajan itsensä toteuttamasta:
systemaattisesta kehittymisen seurannasta, painotus lajitehokkuuden kehittämiseen
systemaattisesta monipuolisesta harjoittelusta ja toimintaympäristön rakentamisesta
ravintovalmennuksesta ja liikuntavammojen ehkäisystä
Video
Nostotekniikan (rinnalleveto) kehittävästä valmennustilanteesta koulutusvastaavalle
Juoksutekniikan analysointi ja sen perusteella kehittävien harjoitusten toteuttaminen urheilijan kanssa
Laji- ja pelitaidot 1 (2-taso)
Laji- ja pelitaidot 1 (2-taso)
Laji- ja pelitaidot 1 -kurssi on osa 2-tason juniorivalmentajapolkua. Voit valita, millä paikkakunnalla haluat suorittaa lähijakson.
2-taso
Laji- ja pelitaidot 1:
Ennen lähijaksoa: itseopiskelumateriaali
Lauantai, sisäpeli
Tavoite: Valmentaja osaa kehittää lajiharjoitteita eri rooleille ja ymmärtää, mitä pelipaikkakohtainen harjoittelu on/vaatii. Osaa tehdä tarkoituksen mukaisia harjoitteita, jotka kehittävät lajitaitoja monipuolisesti. Havainnoi puutteellisen lyöntitekniikan ja osaa korjata sitä.
Sisäpelin ydin
Sisäpelin analysointi, modernin pesäpallon lyöntikartta
Lyöntitekniikan lainalaisuudet ja perusperiaatteet
Lyöntivaihtoehtojen rakentaminen ja harjoittelun suunnittelu
Demo: Lyöntitekniikan kehittäminen + oheisharjoittelu
Perustekniikan kehittäminen
Lyöntitehokkuuden kehittäminen
Demo: Pelaajan roolin mukainen harjoittelu
Lyöntitekniikoiden läpikäyminen roolikohtaisesti
Etenijät (kentällemenopienet, pussarit, pystäri, pomppu)
Vaihtajat (Vaihtopienet eri tilanteisiin, kovien lyöntien kääntäminen, Taka-avun rakentaminen ja käyttäminen)
Kotiuttajat (Kumura, saumalyönnit, kotiutuspienet)
Sunnuntai, ulkopeli
Tavoite: Valmentaja osaa kehittää lajiharjoitteita eri rooleille ja ymmärtää, mitä pelipaikkakohtainen harjoittelu on/vaatii. Osaa tehdä tarkoituksen mukaisia harjoitteita, jotka kehittävät lajitaitoja monipuolisesti. Ymmärtää kiinniotto-, heitto ja kiinniotto-heittotekniikan merkityksen lajitehokkuuden osana ja osana turvallista harjoittelua.
Mitä pesäpallo vaatii ulkopelissä?
Ulkopelin analysointi, modernin pesäpallon pelipaikkakohtaiset vaatimukset
Ulkopelin perustekniikat ja lainalaisuudet
Ulkopeliharjoittelun rakentaminen
Demo: Heitto-, kiinniotto- ja kiinniotto-heittotekniikan kehittäminen ja heittovoiman kehittäminen
Heittotekniikka
Heittovoima harjoittelu, konkreettiset esimerkit
Demo: Linja + takakenttä, paikkakohtainen harjoittelu
Linja
Suorat vastaantulot
Sivuttaiset liikkeet, polttamiset molempiin suuntiin
Kopparit
Pallon arviointi ilmasta ja pompusta
Liikkumis- ja heittotekniikka
Sivuttaiset pysäytykset ja syöksykopit
Demo: Lukkaripeli + etukenttä
Lukkari
Syöttöharjoittelu; perussyöttö, lautasen eri osat, eri temmot, tolppa, taktinen väärä
Näpyjen haku
Etukenttä
Näpyn hakeminen ja heittoasento
Kovien kiinniottamisen harjoittelu
Tunnistettava aiempi osaaminen (milloin voi hakea ja miten haetaan osaamisen tunnistamista)
Käytännön valmennuskokemus useamman vuoden ajalta, oma pelaajaura – osaamisen tunnistaminen tapahtuu kirjallisen dokumentin ja videoiden avulla.
Kirjallinen työ
Lyöntitekniikan perusteet – selvitys lyöntitekniikasta ja sen tehokkuuden kehittämisestä
Heittotekniikan perusteet – selvitys heittotekniikasta ja sen tehokkuuden kehittämisestä
Roolinmukaiset lyöntiratkaisut – lyöntiratkaisumallien rakentaminen
Ulkopelipaikkakohtaiset vaatimukset – selvitys pelipaikkojen vaatimuksista
Video
Lyöntitekniikan valmennustilanne, jossa kehitetään urheilijan lyöntitekniikkaa
Heittotekniikan valmennustilanne, jossa kehitetään heittotekniikkaa kahdella eri pelipaikalla.
Laji- ja pelitaidot 2 (2-taso)
Laji- ja pelitaidot 2 (2-taso)
Kurssi on osa 2-tason juniorivalmentajapolkua. Voit valita, millä paikkakunnalla haluat suorittaa lähijakson.
2-taso
Laji- ja pelitaidot 2:
Ennen lähijaksoa: itseopiskelumateriaali
Lauantai, sisäpeli
Tavoite – valmentaja tietää erilaiset sisäpelitaktiikat ja osaa rakentaa niitä kehittäviä harjoituksia.
Sisäpelin ratkaisumallien rakentaminen
Ennakointi – Havainnointi – päätöksenteko – toteuttaminen – ideologia
Nuoren pelaajan havainnointiketju
Ratkaisumallit sisäpelissä
Merkkipeli + Kaaripeli + Eteneminen + käytännön demo
Merkki
Eri merkkien merkitys ja niiden periaatteet
Merkin rakentaminen
Eteneminen
Perusperiaatteet ja lähtötekniikat
Etenemisen harjoittelu
Kaaripeli
Roolit
Kaaripelaamisen harjoittelu
Taktiikan rakentaminen
Sisäpelitaktiikat
Oman pelin analysointi
Vastustajan analysointi
Pelin seuraaminen
Seuraamistehtävät
Eteneminen
Kaaripeli
Lyöntiratkaisut
Valmentajan toimiminen, valmentaminen pelissä
Pelaajan tunnetilat ja niiden käsittely
Sunnuntai, ulkopeli
Tavoite: Valmentaja ymmärtää eri ulkopelitaktiikat ja miksi niitä käytetään. Valmentaja osaa kehittää ulkopelitaitoa; pelinlukemista ja päätöksentekoa.
Ulkopelitaktiikan rakentaminen
Reagointipeli ja sektoripelaaminen
Syvyyspelaaminen
Lyöjän lyöntejä vastaan pelaaminen
Joukkuetaktiikka ja ulkopelikuviot
Lukkaripeli – demo
Etenijän lukeminen
Lyöjän lukeminen
Syöttöjen ja tempon vaikutukset sisäpeliin
Pelinjohtajaa vastaan pelaaminen, taktisten väärien opettaminen
Pelinjohtaminen
Pelaajien valmentaminen ennen peliä ja pelissä
Pelitaidon kehittäminen nuorilla
Ulkopelin johtaminen
Vastustajan analysointi ja pelin seuraaminen
Ennakoiden tekeminen
Vastustajan analysointi videoiden ja leikkeiden avulla
Tunnistettava aiempi osaaminen (milloin voi hakea ja miten haetaan osaamisen tunnistamista)
Käytännön valmennuskokemus useamman vuoden ajalta, oma pelaajaura – osaamisen tunnistaminen tapahtuu kirjallisen dokumentin ja videoiden avulla.
Kirjallinen työ
Lukkarivalmennuksen vuosivalmennussuunnitelma
Videolta katsotun pelin analysointi
Lyöntiratkaisut
Pelinjohtajan peluuttaminen ja valmentaminen pelin aikana
Ulkopelin sijoittuminen
Joukkuehengen ja joukkueena toimimisen ilmentyminen
Video
Etenemisen opettaminen – opetetaan havainnointia ja päätöksentekoa erilaisille urheilijoille
Verkkokurssit - tasot 1 ja 2
Pesäpallovalmentamisen ydinasioita (Tasot 1, 2, 3)
Pesäpallovalmentamisen ydinasioita (Tasot 1, 2, 3)
Moduuli koostuu oppimisympäristössä itsenäisesti suoritetusta verkkokurssista, jonka esitykseen on rakennettu tehtäviä.
Kurssista tulee automaattinen suoritusmerkintä (l. meriitti) SuomiSportiin, kun tehtäviin on vastattu oikein ja palaute on annettu
Voit käydä kurssin omassa tahdissasi
Tavoitteena on, että valmentaja
ymmärtää valmentamisen peruskysymykset
ymmärtää, mitä valmennusfilosofialla tarkoitetaan
tiedostaa pesäpalloilijan oman havainnoinnin ja päätöksenteon merkityksen
saa käsityksen urheilijan ja pesäpalloilijan tyypillisistä urapoluista
ymmärtää hyvän liikuntatuokion perusteet
Kurssille ei tunnistettavaa aiempaa osaamista
Vastuullinen valmentaja (Tasot 1, 2, 3)
Vastuullinen valmentaja (Tasot 1, 2, 3)
Moduuli koostuu oppimisympäristössä itsenäisesti suoritetusta Olympiakomitean järjestämästä verkkokurssista, jonka esitykseen on rakennettu tehtäviä.
Kurssista tulee automaattinen suoritusmerkintä (l. meriitti) SuomiSportiin, kun kurssitodistus on liitetty oppimisympäristöön.
Voit käydä kurssin omassa tahdissasi
Kurssille ei tunnistettavaa aiempaa osaamista.
Nuori mieli urheilussa (Mieli ry) (1-taso)
Nuori mieli urheilussa (Mieli ry) (1-taso)
Mieli ry:n järjestämä Nuori mieli urheilussa -verkkokurssi kaikille valmentajille (noin 30 min) on suunnattu 10–15-vuotiaiden lasten ja nuorten valmentajille eri lajien urheiluseuroissa. Kurssi tutustuttaa toimintatapoihin, joiden avulla valmentaja voi harjoituksissa tukea ja vahvistaa nuorten mielen hyvinvointia. Pesäpalloliiton myöntämän meriitin saa liittämällä kurssitodistuksen liitteeksi oppimisympäristöön.
Toimiva joukkue (1-taso)
Toimiva joukkue (1-taso)
Moduuli koostuu oppimisympäristössä itsenäisesti suoritetusta verkkokurssista, jonka esitykseen on rakennettu tehtäviä.
Kurssista tulee automaattinen suoritusmerkintä (l. meriitti) SuomiSportiin, kun tehtäviin on vastattu oikein ja palaute on annettu.
Voit käydä kurssin omassa tahdissasi
Moduulin tavoitteena on, että valmentaja
ymmärtää joukkueen tunnusmerkit
ymmärtää, mitä tarkoitetaan motivaatioilmastolla
pohtii hyvää valmentajaa johtajana
ymmärtää toimivan vuorovaikutuksen merkityksen
Tunnistettava aiempi osaaminen (milloin voi ja miten haetaan osaamisen tunnistamista):
Pedagogiset opinnot tai pitkä pedagoginen työkokemus – todistuksen toimittaminen koulutuspäällikölle
Valmentaja lapsen ja nuoren kehitysvaiheissa (1-taso)
Valmentaja lapsen ja nuoren kehitysvaiheissa (1-taso)
Moduuli koostuu oppimisympäristössä itsenäisesti suoritetusta verkkokurssista, jonka esitykseen on rakennettu tehtäviä.
Kurssista tulee automaattinen suoritusmerkintä (l. meriitti) SuomiSportiin, kun tehtäviin on vastattu oikein ja palaute on annettu.
Voit käydä kurssin omassa tahdissasi
Moduulin tavoitteena on, että valmentaja
ymmärtää lapsen fyysiset ja henkiset kehitysvaiheet, osaa rakentaa lapsen kehitystä tukevia harjoituksia.
ymmärtää monipuolisen liikunnan ja kokonaisliikuntamäärän merkityksen
ymmärtää pesäpallon merkityksen kasvun ja kehityksen kannalta
Tunnistettava aiempi osaaminen (milloin voi ja miten haetaan osaamisen tunnistamista):
Liikunta-alan koulutus – todistuksen toimittaminen koulutuspäällikölle
Et ole yksin (Väestöliitto) (2-taso)
Et ole yksin (Väestöliitto) (2-taso)
Väestöliiton tuottama Et ole yksin -verkkokoulutus tarjoaa valmentajille ja muille urheiluseuroissa toimiville välineitä puuttua epäasialliseen käytökseen, häirintään ja väkivaltaan.
Koulutuksessa käydään läpi aiheita, kuten henkinen ja fyysinen väkivalta ja kiusaaminen, seksuaalinen häirintä, lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset, lastensuojelu ja itsemääräämisoikeutta vahvistava valmennus. Kurssi sisältää erilaisia harjoituksia ja tehtäviä.
Verkkokurssi on kaikille avoin ja ilmainen. Kurssi on suunnattu erityisesti urheiluseurojen valmentajille, työntekijöille ja vapaaehtoisille, ja sen voi suorittaa sen osissa. Klikkaamalla ”aloita” ohjaudut toiselle sivustolle tekemään verkkokurssia. Verkkokurssi vaatii kirjautumisen. Meriitti tulee automaattisesti kurssitodistuksen liittämisen oppimisympäristöön jälkeen.
Psyykkiset taidot (Tasot 2 ja 3)
Psyykkiset taidot (Tasot 2 ja 3)
Moduuli koostuu oppimisympäristössä itsenäisesti suoritetusta verkkokurssista, jonka esitykseen on rakennettu tehtäviä.
Kurssista tulee automaattinen suoritusmerkintä (l. meriitti) SuomiSportiin, kun tehtäviin on vastattu oikein ja palaute on annettu
Voit käydä kurssin omassa tahdissasi
Moduulin tavoitteena on, että valmentaja
ymmärtää urheilijan psyykkisten taitojen kehittymisen ja kehittämisen olevan läsnä jatkuvasti
tiedostaa psyykkisten taitojen ja valmennuksen yleisimmät teemasisällöt
ymmärtää toimivan vuorovaikutuksen ja urheilijan kohtaamisen taidon merkityksen
tiedostaa pesäpalloilijoiden yleisimmät tabut ja hankalat puhuttavat asiat
Tunnistettava aiempi osaaminen (milloin voi ja miten haetaan osaamisen tunnistamista):
Urheilupsykologian perus- tai jatko-opinnot – todistuksen toimittaminen koulutuspäällikölle
Harjoittelun suunnittelu (Tasot 2 ja 3)
Harjoittelun suunnittelu (Tasot 2 ja 3)
Moduuli koostuu oppimisympäristössä itsenäisesti suoritetusta verkkokurssista, jonka esitykseen on rakennettu tehtäviä.
Kurssista tulee automaattinen suoritusmerkintä (l. meriitti) SuomiSportiin, kun tehtäviin on vastattu oikein ja palaute on annettu
Voit käydä kurssin omassa tahdissasi
Moduulin tavoitteena on, että valmentaja
ymmärtää elinjärjestelmien kuormittumisen erityyppisissä harjoituksissa
ymmärtää pesäpalloilijan suorituskykyyn vaikuttavat ominaisuudet
ymmärtää harjoittelun suunnittelun perusteet päivä-, viikko-, jakso- ja vuositasolla
Tunnistettava aiempi osaaminen (milloin voi ja miten haetaan osaamisen tunnistamista):
Liikuntatieteiden maisterin tutkinto (liikuntabiologia), ylempi AMK-tutkinto (valmennuksen suuntaus) tai valmentajan ammattitutkinto – todistuksen toimittaminen koulutuspäällikölle
Strategian luominen ja toimintaympäristö (Tasot 2 ja 3)
Strategian luominen ja toimintaympäristö (Tasot 2 ja 3)
Moduuli koostuu oppimisympäristössä itsenäisesti suoritetusta verkkokurssista, jonka esitykseen on rakennettu tehtäviä.
Kurssista tulee automaattinen suoritusmerkintä (l. meriitti) SuomiSportiin, kun tehtäviin on vastattu oikein ja palaute on annettu
Voit käydä kurssin omassa tahdissasi
Moduulin tavoitteena on, että valmentaja
ymmärtää suunnitelmallisen seuratoiminnan merkityksen
tunnistaa oman toimintaympäristönsä vahvuudet ja kehityskohteet
Kurssille ei tunnistettavaa aiempaa osaamista
Muut verkkokurssit
Pesäpalloliiton vastuullisuusohjelma
Pesäpalloliiton vastuullisuusohjelma
Pesäpalloliiton vastuullisuusohjelmassa korostuvat turvallinen toimintaympäristö, joka käsittää fyysisen, psyykkisen ja sosiaalinen turvallisuuden sekä yhdenvertaisuus ja tasa-arvo.
Pesäpallotoiminnan pariin kaikki ovat tervetulleita sukupuolesta, etnisestä taustasta, mahdollisesta toimintarajoitteesta, seksuaalisesta suuntautumisesta tai taloudellisesta tilanteesta riippumatta.
Pesäpalloliiton vastuullisuusohjelmaan kuuluvat seuraavat osiot, jotka läpikäydään verkkokurssilla:
1. Turvallinen toimintaympäristö
2. Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
3. Toimintaohjeet kiusaamiseen ja seksuaaliseen häirintään tai seksuaalirikoksiin liittyvissä tapauksissa
Puhtaasti paras
Puhtaasti paras
SUEKin järjestämä Puhtaasti paras on verkkokoulutus, jonka avulla niin urheilijat, urheilijan tukihenkilöt kuin kaikki muutkin urheilutoimijat voivat oppia ja varmistaa tietonsa antidopingasioista. Koulutuksen sisältö perustuu antidopingsäännöstöihin, jotka ovat tulleet voimaan 1.1.2021.
Koulutuksen sisältö on jaettu kuuteen aihealueeseen, joissa on tietoa antidopingasioista Maailman antidopingsäännöstön ja Kansainvälisen koulutusstandardin sisältövaatimukset huomioiden. Kurssin suorittamiseksi tulee loppukoe tehdä hyväksytysti. Hyväksytyn suorituksen päätteeksi saa diplomin, jonka avulla voi osoittaa suorittaneensa koulutuksen.
Verkkokoulutus sisältää seuraavat aihealueet: antidopingsäännöstöt, dopingrikkomukset, dopingin seuraukset, kielletyt aineet ja menetelmät, erivapaudet, ravintolisät, dopingvalvonta sekä puhtaan urheilun periaatteet ja arvot.
Reilusti paras
Reilusti paras
SUEKin järjestämä Reilusti paras on verkkokoulutus, joka auttaa niin urheilijoita kuin muita urheilutoimijoita tunnistamaan kilpailumanipulaation ilmiönä sekä antaa työkaluja sen kohtaamiseen.
Verkkokoulutuksessa on videoita sekä harjoitus- ja pohdintatehtäviä. Koulutuksen suorittamiseen kuluu noin 35 minuuttia. Koulutusta ei tarvitse suorittaa kerralla, koska suoritukset tallentuvat järjestelmään. Kurssin suorittamiseksi tulee loppukoe tehdä hyväksytysti. Hyväksytyn suorituksen päätteeksi saa diplomin, jonka avulla voi osoittaa suorittaneensa koulutuksen.
Ominaisuusharjoittelun ja lajitehokkuuden kehittäminen
Ominaisuusharjoittelun ja lajitehokkuuden kehittäminen
Citius, Altius, Fortius – Ominaisuusharjoittelun ja lajitehokkuuden kehittäminen osana pesäpalloharjoittelua -verkkokurssilla Tiia Hautala avaa näkökulmia mm. seuraaviin teemoihin:
Mikä ominaisuusharjoittelun ja lajiharjoittelun yhdistämisessä on oleellisinta?
Pelaajan roolin vaikutus ominaisuusharjoitteluun
Nopeus- ja nopeuskestävyysharjoittelun vuosisuunnitelman rakentaminen
Elämän kokonaiskuormituksen vaikutus harjoittelun suunnittelussa
Terveenä pysyminen
Testaaminen ja korrelaatio lajitehokkuuteen
Psyykkisiä taitoja ruokkiva toimintaympäristö
Psyykkisiä taitoja ruokkiva toimintaympäristö
Psyykkisiä taitoja ruokkiva toimintaympäristö -kurssilla Marko Malvela avaa näkökulmia mm. seuraaviin teemoihin:
Mikä on luonteen merkitys urheilussa
Mikä on toimintaympäristön merkitys urheilussa?
Miten valmentaja voi ideaalitilanteessa opettaa psyykkisiä taitoja?
Valmentaja opettajana ja kasvattajana
Mitä urheilija voi tehdä joukkuekavereiden psyykkisten taitojen kehittymisen eteen
Joukkueen arvot ja säännöt – tarvitaanko kirjoitettuna?
Urheilijan ja valmentajan välinen vuorovaikutus