Valitse sivu

Lisenssit

Kauden 2021-2022 lisenssit ja passit

Lisenssi vaaditaan pelaajilta ja tuomareilta kaikissa virallisissa pesäpallo-otteluissa sekä pelinjohtajilta Superpesiksessä, Ykköspesiksessä, suomensarjassa ja nuorten Super- ja Ykköspesiksessä. Oman lisenssivaihtoehdon lisäksi tuomareille ja pelinjohtajille käy mikä tahansa pelaajalisenssi.

Lasten ja nuorten (2002 ja myöhemmin syntyneet) lisenssivaihtoehto valitaan vain iän perusteella. Juniorilisenssi on tarkoitettu 2009 ja myöhemmin syntyneille ja nuorisolisenssi 2002-2008 syntyneille pelaajille. Lisenssin verkko-osto näyttää ne lisenssit, jotka ovat kyseiselle henkilölle iän puolesta mahdollisia.

Huom! Ensikertalaisille on tarjolla Tulokaslisenssi, joka on tarkoitettu vuonna 2009 ja myöhemmin syntyneille pelaajille, joilla ei ole aikaisemmin ollut kilpailulisenssiä.

Aikuisten lisenssit lunastetaan sarjatasojen mukaan. Vaihtoehtoja ovat Super- ja Ykköspesis, suomensarja, maakunta-, aluesarja ja seniorit sekä baseball/softball.

Tutustu tuoteselosteisiin alempaa ennen ostoa!

Henkilöllä tulee olla jokaisessa ottelussa kyseisessä sarjassa vaadittava voimassa oleva lisenssi. Mikäli sarjataso vaihtuu kesken kauden, lisenssi korotetaan verkko-ostossa maksamalla summien välinen erotus. Lisenssi korotetaan Suomisportissa samalla tavalla, kuin lisenssiä ostettaessa ja valitaan järjestelmän tarjoama korotus haluttuun lisenssiin.

Lisenssin hinnan muodostavat kilpailuluvan osuus sekä Pohjolan Sporttiturva-vakuutus. Mikäli henkilöllä on vastaava vakuutus toisesta vakuutusyhtiöstä, päällekkäistä vakuutusta ei tarvitse hankkia. 

Suomen Pesäpalloliitto siirtyy kaudella 2021-2022 Suomisportiin. Kaikki lisenssit ja passit lunastetaan sähköisesti Suomisportista. Kaikkien seurojen pelaajien, tuomareiden ja muiden jäsenten tulee olla rekisteröityneinä Suomisportiin. Lisenssi/passi ostetaan oman Suomisportin sporttitilin kautta. Nippuostoja usealle henkilölle Suomisportissa pääsevät tekemään lajijaostokäyttäjät eli seurakäyttäjät. Lajijaoston käyttäjäoikeudet saa oman seuran lajijaoston pääkäyttäjältä.

Seurakäyttäjä, siirry tästä seurojen Suomisport-ohjeisiin.

 

Usein kysyttyä

1. Mikä Suomisport?

Suomisport on Suomen Olympiakomitean ja suomalaisen urheiluyhteisön yhteinen urheilu- ja liikuntapalvelu. Suomisport -palvelun kautta rekisteröity voi hankkia erilaisia liikunta- ja urheilupalveluja kuten kilpailulisenssejä, vakuutuksia ja seurajäsenyyksiä sekä ilmoittautua erilaisiin tapahtumiin.

Suomen Pesäpalloliitto myy Suomisport-palvelun kautta pesäpallon kilpalisenssejä, passeja sekä näihin liittyviä vakuutuksia. Lisäksi Suomen Pesäpalloliitto käyttää Suomisportia tapahtuma- ja koulutusilmoittautumisten ja näihin liittyvien maksujen vastaanottoon.

2. Miten rekisteröidyn ja kirjaudun Suomisportiin?

Suomisport-palveluun kirjaudutaan tilaamalla kertakirjautumislinkki joko sähköpostiisi tai kertakirjautumiskoodi matkapuhelimeesi.

Katso ohjevideo sporttitilin luontiin / kirjautumiseen tästä.

Saat vastausviestissä sähköpostiin kirjautumislinkin, tai jos olet tilannut koodin matkapuhelimeesi, saat kirjautumiskoodin numerosarjana tekstiviestillä. Kirjautumiskoodi on kertakäyttöinen ja voimassa 10 minuuttia (sähköpostin kirjautumislinkki 30 minuuttia). Saatuasi kirjautumislinkin, klikkaa sitä ja luo itsellesi oma Suomisport-sporttitili. Tilin luomiseen menee vain muutama minuutti.

Vanhemman/huoltajan roolissa on ensin rekisteröidyttävä Suomisportiin ja sen jälkeen lisättävä huollettava oman tilin alle. Jos huollettavalla on oma puhelinnumero, se tulee lisätä huollettavan tietoihin. Näin huollettava saa ladattua itselleen myös Suomisportin mobiilisovelluksen puhelimeensa.

Lataamalla Suomisport-mobiilisovelluksen puhelimesi sovelluskaupasta kertakirjautumista ei tarvita vaan palvelu kulkee aina taskussasi. Mobiilisovelluksesta ei tarvitse joka kerta kirjautua ulos, mutta muista kuitenkin ajoittain päivittää sovellus, jotta saat uusimmat päivitykset käyttöösi.

3. Miten Suomisportiin kirjaudutaan uudelleen?

Kirjautuaksesi Suomisporttiin et tarvitse erikseen tunnuksia. Sisään kirjaudut tilaamalla aina uuden kertakirjautumislinkin tai -koodin, joko sähköpostiisi tai puhelimeesi. Huomioi, että tilaat koodin siihen sähköpostiin tai puhelinnumeroon, joilla olet rekisteröitynyt Suomisportiin.

Helpointa uudelleenkirjautuminen on Suomisport-mobiilin kautta, jolloin kertakirjautumislinkkiä tai -koodia ei tarvita aina uudelleen. Lataa siis sovellus puhelimeesi sovelluskaupastasi.

4. Mikä on Sportti-ID?

Sportti-ID on 8- tai 9-numeroinen numerosarja, joka näkyy Suomisport-tililläsi nimesi ja syntymäaikasi alla. Palvelu luo henkilökohtaisen ID:si ensimmäisellä kerralla, kun kirjaudut palveluun ja luot sporttitilisi.

Sportti-ID ei ole palvelun kirjautumistunnus/käyttötunnus vaan henkilökohtainen liikkujatunnuksesi, mikä säilyy aina samana harrastamastasi lajista/lajeista ja liitosta riippumatta. Sportti-ID:n avulla palvelu tunnistaa liikkujan ja liikkuja voi tehdä/hänelle voidaan tehdä palvelussa erilaisia ostoksia.

5. Alaikäiset ja huoltajat Suomisportissa

Alaikäisten kohdalla huoltaja rekisteröityy ensin ja liittää sen jälkeen huollettavan profiilinsa alle. Jos huollettavalla on oma puhelinnumero ja sähköposti, ne tulee lisätä huollettavan tietoihin. Näin huolettava saa ladattua myös Suomisportin mobiilisovelluksen puhelimeensa. Molemmille tulee oma henkilökohtainen Sportti-ID. Huolettava on liitettävä huoltajan profiiliin, koska alaikäinen ei voi ostaa itselleen lisenssin oston yhteydessä vakuutusta järjestelmässä. Tilin luomisen tai lapsen liittämisen ongelmatilanteissa ota yhteyttä Suomisportin asiakaspalveluun suomisport(ät)olympiakomitea.fi.

 

6. En saa liitettyä lasta profiiliini, miten toimin?

Kuulostaa siltä, että lapsesi sporttitili on aiemmin luotu toisen huoltajan tilin alle. Ensimmäisen huoltajakytköksen voi tehdä itse. Ongelmatilanteissa olethan yhteydessä Suomisport-asiakaspalveluun: suomisport(ät)olympiakomitea.fi. Asiakaspalvelu palvelee arkisin kello 8 – 16.

7. Mikä lisenssi tai passi minun kuuluu ostaa?

Tutustu tuoteselosteisiin ennen lisenssin/passin ostoa!

Lasten ja nuorten lisenssit lunastetaan iän mukaan. Yksittäisessä ostossa järjestelmä tarjoaa ne vaihtoehdot, jotka ovat henkilölle iän puolesta mahdollisia.

Aikuisten lisenssit lunastetaan sarjatason mukaan.

Huom! Pesispassi ja Harrastepassi ovat voimassa vain tuoteselosteessa mainittuissa harrastetoiminnoissa (ei kilpatoiminnassa). Pesispassi ja Harrastepassi eivät ole voimassa liiton tai sen alueiden järjestämässä virallisessa sarjatoiminnassa (harjoitukset, pelit). Tuomaripassi on voimassa Pesäpalloliiton alueiden D-, E-, F- ja G-junioreiden virallisessa sarjatoiminnassa.

Passien vakuutusta ei voi vaihtaa tai irtisanoa oston jälkeen/kesken kauden. Passia ei voi muuttaa lisenssiksi.

8. Miten ostan oman/huollettavan lisenssin/passin?

Lisenssi tai passi ostetaan Suomisportin selainversion www.suomisport.fi tai Suomisportin mobiilisovelluksen kautta. Ennen ostoa henkilön tulee olla rekisteröitynyt Suomisportiin. Alaikäisten kohdalla huoltaja rekisteröityy ensin ja liittää lapsen omaan profiiliinsa. Klikkaa profiilisi etusivulla olevaa Ostamaan-painiketta. Järjestelmä ohjaa helposti ostotapahtuman läpi. Tutustu alempaa lisenssien ja passien tuoteselosteisiin ennen ostoa! Huom! Passien vakuutusta ei voi irtisanoa oston jälkeen/kesken kauden.

Tarvittaessa lataa alta lisenssin/passin osto-ohje.

9. Miten korotan lisenssin korkeammalle sarjatasolle?

Lisenssin korotus tapahtuu samalla tavalla, kuin aikaisemmankin lisenssin osto. Klikkaa profiilisi etusivulta Ostamaan-painiketta. Valitse lisenssi ja mahdollinen vakuutus, joihin haluat korottaa. Järjestelmä tunnistaa, että sinulla on aiemmin ostettuna tietty lisenssi. Sinulle tulee maksuvaiheessa maksettavaksi erotus. Tee korotus silti vaikka korottaisit ilman vakuutusta kahta samanhintaista kilpailulupaa. Eli sinulla on vakuutus ostettuna jo muuta kautta. Sinulle ei jää maksettavaa, mutta kilpailulupa korottuu oikealle tasolle.

10. Miten lisään jo ostettuun kilpailulupaan/passiin vakuutuksen myöhemmin?

Vakuutuksen lisääminen myöhemmin tapahtuu samalla tavalla, kuin lisenssin osto. Klikkaa profiilistasi Ostamaan-painiketta. Valitse Haluan täydentää ostamaani lisenssiä/pelipassia vakuutuksella.

11. Miten ostan lisenssit/passit seuran jäsenille?

Lisenssejä ja passeja seuran jäsenille/toimintaan osallistuville voi ostaa erikseen myönnettävillä seurakäyttäjäoikeuksilla Suomisportissa. Seurakäyttäjä, siirry seuran Suomisport-ohjeisiin tästä.

12. Mikä on Meriitti?

Meriitit on Suomisportin toiminnallisuus, jonka avulla liitto voi myöntää liiton liikkujille erilaisia merkintöjä. Meriitti voi olla esimerkiksi suoritettu koulutuskokonaisuus, ansiomerkki, tuomarikortti, vapaakortti tai vastaava.

Liikkujalle myönnetty meriitti näkyy hänen Suomisportin henkilökohtaisessa profiilissa.

Lisenssien ja passien tuoteselosteet

 

Lisenssien ja passien hinnasto

Jokaiseen tuotteeseen lisätään 1,50 € pankkipalvelumaksu.

LisenssiluokkaKilpailulupa (€)Vakuutus (€)Lisenssi (€)
Super- ja Ykköspesis83235318
Suomensarja83130213
Maakunta- ja aluesarjat, seniorit5885143
Baseball/softball5856114
Tuomarit, pelinjohtajat, toimitsijat 583088
Nuorisolisenssi5854112
Juniorilisenssi351752
Tulokaslisenssi121527
PassiPassi (€)Vakuutus (€)Yhteensä (€)
Pesispassi(4)(7)11*
Harrastepassi102939
Tuomaripassi132033

*Pesispassiin sisältyy automaattisesti vakuutus. Passin hinta 11€. Passi ei ole myytävänä ilman vakuutusta.

Sattuiko vahinko? Ota yhteys Pohjola Terveysmestari -palveluun

Saat Pohjola Terveysmestarilta asiantuntijan arvion oireistasi ja sinut ohjataan tarvittaessa suoraan sopivalle ammattilaiselle hoidettavaksi lähimpään Pohjola Sairaalaan tai Pohjola Vakuutuksen lääkärikumppanin vastaanotolle.

Terveysmestari varmistaa maksullisten lääkäripalvelujen yhteydessä mitä vakuutuksesi kattaa ja hoitaa korvausasian puolestasi. Maksat korvattavasta hoidosta paikan päällä vain mahdollisen omavastuun.

Jos lääkärikäyntiä ei tarvita, saat selkeät kotihoito-ohjeet, joiden avulla hoidat itsesi kuntoon.

Palveluaikojen ulkopuolella tai kiireellisissä tapauksissa voit mennä mihin tahansa lääkäriin tai sairaalaan saadaksesi ensiapua. Maksa kulut ensin itse ja tee sitten vahinkoilmoitus OP-mobiilissa tai op.fi-palvelussa.

Pohjola Terveysmestari palvelee numerossa 0100 5225 tai Pohjola Sairaala -sovelluksessa.
Puhelun hinta on normaali matkapuhelin- tai paikallisverkkomaksu. Pohjola Terveysmestari -palvelun tarjoaa Pohjola Sairaala Oy.

Lisätietoa Pohjola Terveysmestari -palvelusta

Pohjolan vakuutuspalvelut

Vakuutuspalveluiden puhelinnumero 0303 0303

Ma–pe 8–19
Korvausasiat ma–pe 8–18

Puhelun hinta: 0,0835 €/puhelu + 0,12 €/min (sis. alv). Hinta koskee myös jonottamista.

Vahinkoasioissa apunasi on vuorokauden ympäri Pohjolan Vahinkoapu

Mitä Sporttiturva korvaa?

Tutustu tuoteselosteisiin ja vakuutusehtoihin:
Lisenssien tuoteseloste 2021 | Passien tuoteseloste 2021 | Sporttiturvan yleiset vakuutusehdot

Pohjola Terveysmestari palvelee

Pohjola Vakuutuksen Sporttiturvan haltijoille on lanseerattu uusi Pohjola Terveysmestari-palvelu. Vahingon sattuessa puhelinpalvelussa (puh. 0100 5225) vastataan vuoden jokaisena päivänä klo 7-23 välisenä aikana. Asioinnin yhteydessä hoituu sekä terveys- että vahinkoasia samalla puhelinsoitolla. Puhelimeen vastaa aina terveydenhuollon ammattilainen, joka tarvittaessa varaa ajan lähimpään hoitolaitokseen Pohjola Vakuutuksen kumppaniverkoista. Terveysmestari tekee puhelun yhteydessä korvausratkaisun ja välittää tiedon vahingon korvattavuudesta hoitolaitokseen. Hoitoon pääsee nopeasti ja asiakas välttyy turhilta käynneiltä ja soitoilta.

Terveysmestari: puh. 0100 5225, joka päivä klo 7.00–23.00

 

Itä-Länsi

Pesäpallokauden päätösristeily