Uutinen

81 Maa, meri, metsä eri merkeillä

[et_pb_section fb_built="1" fullwidth="on" _builder_version="3.18.1" use_background_color_gradient="on" background_color_gradient_start="rgba(12,113,195,0.46)" background_color_gradient_end="rgba(12,113,195,0.54)" background_color_gradient_overlays_image="on" background_image="https://www.pesis.fi/wp-content/uploads/2018/12/Sotkamon-Jymy-Joukkue-IMG_3081-2-1.jpg"][et_pb_fullwidth_post_title meta="off" featured_image="off" module_class="mm-header" _builder_version="3.18.1" title_font="||||||||" title_text_color="#ffffff" title_text_shadow_style="preset2"][/et_pb_fullwidth_post_title][/et_pb_section][et_pb_section fb_built="1" _builder_version="3.0.47"][et_pb_row make_fullwidth="on" _builder_version="3.17.6" background_size="initial" background_position="top_left" background_repeat="repeat"][et_pb_column type="1_3" _builder_version="3.0.47" parallax="off" parallax_method="on"][et_pb_text _builder_version="3.18.1"]

Saaga-Angelia Raudasoja on ensimmäistä kertaa urallaan Suomen mestari ja pudotuspelien arvokkain pelaaja!. Ⓒ Antti Haapasalo / Antti Haapasalo

3.1.2019

Mitä tehdään?

Leikitään maa, meri, metsä -leikkiä. Pelialueelle merkitään kartioilla kolme eri tasoa noin kymmenen metrin päähän toisistaan. Oppilaat asettuvat keskimmäiselle viivalle. Opettaja näyttää eri merkkejä. Sovitaan yhteisesti mikä merkki tarkoittaa juoksemista millekin viivalle. 

Hyviä merkkejä ovat: 
- äänimerkit: maa, meri, metsä 
- äänimerkit: yksi vihellys, kaksi vihellystä, kolme vihellystä 
- äänimerkit: pesäpallovihellykset palo, koppi ja vuoronvaihto 
- käsimerkit: sivulle, ylös, sivulle, molemmat kädet sivulle -> ei liikuta minnekään 
- käsimerkit: sivulle käsi nyrkissä kääntää suunnan, ylös nyrkissä -> istutaan maahan 

Mitä opetan?

Reagointia eri merkkeihin ja etenemistä sen mukaan.

Mitä ohjeita?

Korostan merkin huolellista kuuntelemista ja seuraamista.

Mitä havainnoin?

Oppilaiden innokkuutta juosta viivalta toiselle.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type="1_3" _builder_version="3.0.47" parallax="off" parallax_method="on"][et_pb_text _builder_version="3.18.1"]

Milloin sujuu?

Kukaan oppilas ei lähde toistuvasti väärään suuntaan.

Milloin ei suju?

Samat oppilaat ovat aina viimeisiä juoksussa. Muut oppilaat nauravat väärään suuntaan juokseville oppilaille.

Miten lisään aktiivisuutta?

Leikin sujuessa se on aktiivinen. Kukaan ei tipu leikistä pois.

Milloin tulee onnistumisia?

Merkit ovat sopivan vaikeita suhteessa oppilaiden havainnointikykyyn.

Miten toistoja?

Oppilaita motivoi se, että he saavat itse päättää siitä, millä merkillä juostaan millekin viivalle.

Miten eriytän?

Käytän sekä käsi- että äänimerkkejä yhtäaikaisesti eli oppilaan täytyy kyetä havainnoida sekä näkö – että ääniärsykkeitä. Eli merkki voi olla joko ääni- tai – näköärsyke.

Miten vaihtelua?

Otetaan merkkien antajaksi joku oppilaista.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type="1_3" _builder_version="3.0.47" parallax="off" parallax_method="on"][et_pb_text _builder_version="3.18.1" text_font="||||||||" text_text_color="#ffffff" link_font="||||||||" link_text_align="left" link_text_color="#ffffff" link_font_size="17px" header_font="||||||||" header_text_color="#ffffff" header_3_font="||||||||" header_3_text_color="#ffffff" header_4_font="||||||||" header_4_text_color="#ffffff" background_color="#0c71c3" border_radii="on|10px|10px|10px|10px" box_shadow_style="preset2" custom_margin="72px|0px||" custom_padding="20px|0px|20px|35px"]

Tavoite:

Eteneminen

Tila:

Kenttä, areena, liikuntasali

Välineet:

Kartiot

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Etkö löytänyt etsimääsi?