Uutinen

63 Pesishippa pomputtelutehtävällä

[et_pb_section fb_built="1" fullwidth="on" _builder_version="3.18.1" use_background_color_gradient="on" background_color_gradient_start="rgba(12,113,195,0.46)" background_color_gradient_end="rgba(12,113,195,0.54)" background_color_gradient_overlays_image="on" background_image="https://www.pesis.fi/wp-content/uploads/2018/12/Sotkamon-Jymy-Joukkue-IMG_3081-2-1.jpg"][et_pb_fullwidth_post_title meta="off" featured_image="off" module_class="mm-header" _builder_version="3.18.1" title_font="||||||||" title_text_color="#ffffff" title_text_shadow_style="preset2"][/et_pb_fullwidth_post_title][/et_pb_section][et_pb_section fb_built="1" _builder_version="3.0.47"][et_pb_row make_fullwidth="on" _builder_version="3.17.6" background_size="initial" background_position="top_left" background_repeat="repeat"][et_pb_column type="1_3" _builder_version="3.0.47" parallax="off" parallax_method="on"][et_pb_text _builder_version="3.18.1"]

Saaga-Angelia Raudasoja on ensimmäistä kertaa urallaan Suomen mestari ja pudotuspelien arvokkain pelaaja!. Ⓒ Antti Haapasalo / Antti Haapasalo

3.1.2019

Mitä tehdään?

Leikitään hippaa merkatulla alueella. Kun hippa saa leikkijän kiinni, siirtyy kiinni jäänyt pomputtelemaan palloa pelialueen ulkopuolelle tennis- tai pesäpallomailalla. Ennakolta sovitaan, montako pomputusta täytyy saada ennen kuin voi palata takaisin hippaleikkiin. Hippa vaihdetaan opettajan toimesta. 

Sopiva määrä pomputuksia riippuu oppilaiden taitotasosta. Määrä voidaan päättää myös yhdessä oppilaiden kanssa.

Mitä opetan?

Oppilaiden aktiivista osallistumista leikkiin sekä pallon hallintaa mailalla.

Mitä ohjeita?

Korostan jatkuvaa liikettä hippaleikissä. Pomputtelussa korostetaan rauhallista mailan liikettä ja pieniä pomppuja.

Mitä havainnoin?

Oppilaiden aktiivisuutta ja pomputtelun onnistumista.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type="1_3" _builder_version="3.0.47" parallax="off" parallax_method="on"][et_pb_text _builder_version="3.18.1"]

Milloin sujuu?

Oppilaiden aktiivisuutta ja pomputtelun onnistumista.

Milloin ei suju?

Oppilaat seisovat, hippa ei saa ketään kiinni, pomputtelutehtävä on liian hankala ja osa oppilaista ”jumittuu” pomputtelupaikalle.

Miten lisään aktiivisuutta?

Teen pienryhmiä 8- 10 /oppilasta hippaleikissä. Pienennän hipassa leikkialuetta ja lisään hippoja. Lisään pomputtelun suorituspaikkoja.

Milloin tulee onnistumisia?

Hipassa alue on sopiva ryhmäkokoon nähden. Pomputtelussa oppilaat valitsevat tennismailan ja –pallon, jos eivät onnistu pesäpallomailalla.

Miten toistoja?

Lisään toistojen määrää pomputtelupaikalla ennen kuin pääsee takaisin leikkiin, jolloin hipoilla on aito mahdollisuus saada kaikki kiinni.

Miten eriytän?

Muodostan tarvittaessa kaksi eri hippaleikkiä. Käytän erilaisia pomputtelupaikkoja, joista oppilas voi valita tasolleen sopivan. Taitavimmat voivat kokeilla pomputtelua pesäpallomailan kapealla osalla tai pomputtelua haastavammalla pallolla(salibandy tai pingis).

Miten vaihtelua?

Hipassa vaihdetaan liikkumistapaa (yhdellä jalalla hyppien, kävellen, kontaten tms.). Pomputtelu tehdään istualtaan.

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type="1_3" _builder_version="3.0.47" parallax="off" parallax_method="on"][et_pb_text _builder_version="3.18.1" text_font="||||||||" text_text_color="#ffffff" link_font="||||||||" link_text_align="left" link_text_color="#ffffff" link_font_size="17px" header_font="||||||||" header_text_color="#ffffff" header_3_font="||||||||" header_3_text_color="#ffffff" header_4_font="||||||||" header_4_text_color="#ffffff" background_color="#0c71c3" border_radii="on|10px|10px|10px|10px" box_shadow_style="preset2" custom_margin="72px|0px||" custom_padding="20px|0px|20px|35px"]

Tavoite:

Silmä – käsikoordinaation vahvistaminen ja suunnanmuutokset

Tila:

Areena, liikuntasali, kenttä

Välineet:

Tenavapallot, pesäpallomailat, tennispallot, tennismailat

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Etkö löytänyt etsimääsi?