Uutinen

61 Peruslyönnin lyöminen omasta syötöstä

[et_pb_section fb_built="1" fullwidth="on" _builder_version="3.18.1" use_background_color_gradient="on" background_color_gradient_start="rgba(12,113,195,0.46)" background_color_gradient_end="rgba(12,113,195,0.54)" background_color_gradient_overlays_image="on" background_image="https://www.pesis.fi/wp-content/uploads/2018/12/Sotkamon-Jymy-Joukkue-IMG_3081-2-1.jpg"][et_pb_fullwidth_post_title meta="off" featured_image="off" module_class="mm-header" _builder_version="3.18.1" title_font="||||||||" title_text_color="#ffffff" title_text_shadow_style="preset2"][/et_pb_fullwidth_post_title][/et_pb_section][et_pb_section fb_built="1" _builder_version="3.0.47"][et_pb_row make_fullwidth="on" _builder_version="3.17.6" background_size="initial" background_position="top_left" background_repeat="repeat"][et_pb_column type="1_3" _builder_version="3.0.47" parallax="off" parallax_method="on"][et_pb_text _builder_version="3.18.1"]

Saaga-Angelia Raudasoja on ensimmäistä kertaa urallaan Suomen mestari ja pudotuspelien arvokkain pelaaja!. Ⓒ Antti Haapasalo / Antti Haapasalo

3.1.2019

Mitä tehdään?

Harjoitellaan lyömistä pareittain. Lyöjä lyö omasta syötöstä pallon kiinniottajalle, joka palauttaa pallon maaheittona takaisin lyöjälle. Mikäli käytössä on kolme palloa, niin lyöjä lyö kaikki peräkkäin, jonka jälkeen vaihdetaan lyöjää. Kiinniottaja ei täten palauta heittämällä palloja lyöjälle. 

Tavoitteena on harjoitella siten, että jokainen oppilas saa käydä lyömässä ainakin viisi kertaa eli yhteensä 15 lyöntiä. 

Mitä opetan?

Opetan lyöntiliikkeen ajoitusta syöttöön. Omasta syötöstä lyötäessä opettaja korostaa seuraavia asioita: 

- ote mailasta rento, sormien keskinivelet ovat suurin piirtein samassa tasossa 
- rento heilautus, maila liikkeelle kyynärpää edellä 
- katse pallossa 
- kädet suoristuvat osumahetkellä 

Mitä ohjeita?

Ohjeistan oppilaita syöttämään matalan syötön kentän puoleisella kädellä.

Mitä havainnoin?

Oppilaiden kykyä hallita mailan heilautus sekä syötön korkeus.

Milloin sujuu?

Oppilaat saavat pallon lähtemään kiinniottajaa kohti.

Milloin ei suju?

Oppilaat eivät osaa syöttää sopivan korkuisia syöttöjä, mistä on hyvä lyödä. Mailan liikerata putoaa lähelle maan pintaa, jolloin he eivät osu palloon tai ne lentelevät minne sattuu.

Miten lisään aktiivisuutta?

Tarvittaessa annan käyttöön isompia palloja, jotta oppilaat osuvat palloon.

Milloin tulee onnistumisia?

Oppilaiden kanssa on harjoiteltu mailan hallintaa eli lyöntiliikettä eri asennoissa sekä syöttämistä.

Miten toistoja?

Mitä useampi pallo pystytään lyömään peräkkäin, sitä vähemmän menee aikaa pallojen keräämiseen.

Miten eriytän?

Annan tavoitteeksi lyödä koppeja ja maalyöntejä vuoron perään.

Miten vaihtelua?

Vaihdetaan pareja tai kisaillaan koppien ottamisessa.

Tavoite:

Lyöminen, kiinniottaminen

Tila:

Kenttä

Välineet:

Tennis- ja tenavapallot, isommat pallot, pesäpallomailat, pesäpalloräpylät

Etkö löytänyt etsimääsi?