Uutinen

6 Kopittelu pienellä pallolla ja kiinniottaminen räpylällä

[et_pb_section fb_built="1" fullwidth="on" _builder_version="3.18.1" use_background_color_gradient="on" background_color_gradient_start="rgba(12,113,195,0.46)" background_color_gradient_end="rgba(12,113,195,0.54)" background_color_gradient_overlays_image="on" background_image="https://www.pesis.fi/wp-content/uploads/2018/12/Sotkamon-Jymy-Joukkue-IMG_3081-2-1.jpg"][et_pb_fullwidth_post_title meta="off" featured_image="off" module_class="mm-header" _builder_version="3.18.1" title_font="||||||||" title_text_color="#ffffff" title_text_shadow_style="preset2"][/et_pb_fullwidth_post_title][/et_pb_section][et_pb_section fb_built="1" _builder_version="3.0.47"][et_pb_row make_fullwidth="on" _builder_version="3.17.6" background_size="initial" background_position="top_left" background_repeat="repeat"][et_pb_column type="1_3" _builder_version="3.0.47" parallax="off" parallax_method="on"][et_pb_text _builder_version="3.18.1"]

Saaga-Angelia Raudasoja on ensimmäistä kertaa urallaan Suomen mestari ja pudotuspelien arvokkain pelaaja!. Ⓒ Antti Haapasalo / Antti Haapasalo

3.1.2019

Mitä tehdään?

Harjoitellaan kiinniottamista pareittain alakautta heitellen. Oppilaat asettautuvat kasvotusten kolmen metrin etäisyydelle toisistaan. Parit kopittelevat heittämällä palloa alakautta ja tähtäämällä heitto räpylän puolelle vartalosta. Oppilaiden taitotasosta riippuen kiinniotto voi tapahtua navan tasolla/alapuolella (räpylän pussi alaspäin) tai silmien lähellä (räpylän pussi olkapään tasolla). Heittäjän tehtävä on suunnata heitto mahdollisimman tarkasti. Kopittelu voidaan suorittaa myös isolla pallolla ilman räpylöitä.

Mitä opetan?

Kiinniottamisen tekniikkaa, räpylällä kiinniottamista. Harjoitus ei ole heittoharjoitus. 

Korostetaan kiinniottamisen harjoittelussa seuraavia asioita: 

- vartalo pallon takana 
- katse pallossa 
- heittokäsi lähellä räpylää 

Mitä ohjeita?

Kannustan oppilaita seuraamaan kiinniottotehtävissä tarkasti palloa.

Mitä havainnoin?

Oppilaiden räpylän käyttöä. Saahan jokainen oppilas räpylän isoksi kiinniottamista varten. Kehotan tarvittaessa toisen kädellä auttamaan räpylän suurentamisessa painamalla räpylän nokasta.

Milloin sujuu?

Oppilaat saavat pääsääntöisesti aina pallon kiinni, vähintäänkin pallo osuu räpylään jokaisella kerralla. Oppilaat saavat pallon kiinni myös heittokäden puolelta.

Milloin ei suju?

Parit ovat kiinniottotehtävässä liian kaukana toisistaan ja on useita oppilaita, joilla ei onnistu kiinniottaminen kopittelussa.

Miten lisään aktiivisuutta?

Lisään uuden pallon jokaiselle parille. Näin oppilaat heittävät ja ottavat pallon kiinni yhtäaikaisesti.

Milloin tulee onnistumisia?

Kopittelun etäisyys, pallo ja kiinniottotapa ovat sopivia oppilaiden taitotasoon nähden.

Miten toistoja?

Lasketaan, kuinka monta kertaa peräkkäin oppilaat saavat pallon kiinni.

Miten eriytän?

Osa oppilaista suorittaa tehtävää isolla pallolla kopitellen. Heitetään palloa myös keskilinjan toiselle puolelle eli heittokäden puolelle.

Miten vaihtelua?

Vaihdetaan pareja, jolloin kiinniotettavat heitot myös muuttuvat.

Tavoite:

Kiinniottaminen, silmä-käsikoordinaatio

Tila:

Areena, kenttä tai liikuntasali

Välineet:

Tenavapallot ja pesäpalloräpylät

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Etkö löytänyt etsimääsi?