55 Peilileikki palloa mailan päällä pitäen
[et_pb_section fb_built="1" fullwidth="on" _builder_version="3.18.1" use_background_color_gradient="on" background_color_gradient_start="rgba(12,113,195,0.46)" background_color_gradient_end="rgba(12,113,195,0.54)" background_color_gradient_overlays_image="on" background_image="https://www.pesis.fi/wp-content/uploads/2018/12/Sotkamon-Jymy-Joukkue-IMG_3081-2-1.jpg"][et_pb_fullwidth_post_title meta="off" featured_image="off" module_class="mm-header" _builder_version="3.18.1" title_font="||||||||" title_text_color="#ffffff" title_text_shadow_style="preset2"][/et_pb_fullwidth_post_title][/et_pb_section][et_pb_section fb_built="1" _builder_version="3.0.47"][et_pb_row make_fullwidth="on" _builder_version="3.17.6" background_size="initial" background_position="top_left" background_repeat="repeat"][et_pb_column type="1_3" _builder_version="3.0.47" parallax="off" parallax_method="on"][et_pb_text _builder_version="3.18.1"]
Saaga-Angelia Raudasoja on ensimmäistä kertaa urallaan Suomen mestari ja pudotuspelien arvokkain pelaaja!. Ⓒ Antti Haapasalo / Antti Haapasalo
Mitä tehdään?
Pelileikki käynnistyy, kun yksi oppilaista asettuu salin (tilan) toiselle puolelle katse seinään päin. Muut ryhmäläiset ovat valmiina liikkumaan kohti peiliä. Liikkuessa heidän täytyy kyetä hallitsemaan pallo mailan päällä. Mikäli pallo tippuu tai peili havaitsee kääntyessään liikettä, täytyy sen oppilaan palata takaisin lähtöpaikkaan. Uudeksi peiliksi pääsee se oppilas, joka on onnistunut liikkumaan peilin viereen ilman pudotuksia tai sitä, että peili on huomannut hänet liikkeessä.
Aina uuden pelin käynnistyessä vaihdetaan mailaa ja palloa, jota täytyy hallita peilileikissä.
Mitä opetan?
Silmä-käsikoordinaatiota ja keskittymiskykyä.
Mitä ohjeita?
Korostan, että palloa ei tarvitse saada pysäytettyä, vaikka peili kääntyykin katsomaan. Olennaista on se, että pallo pysyy mailan päällä ja ettei peili havaitse jalkojen liikettä.
Mitä havainnoin?
Oppilaiden taitotasoa ja heidän maila sekä pallo valintoja. Käyn tarvittaessa ohjeistamassa oppilaita, joilla ei pallo meinaa pysyä mailan päällä.
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type="1_3" _builder_version="3.0.47" parallax="off" parallax_method="on"][et_pb_text _builder_version="3.18.1"]
Milloin sujuu?
Moni oppilas pääsee liikkumalla lähelle peiliä ja myös peilinä toimii useat eri oppilaat.
Milloin ei suju?
Oppilaat eivät jaksa keskittyä, pallot putoilevat, kun liikkuminen yritetään suorittaa liian nopeasti omaan taitotasoon nähden.
Miten lisään aktiivisuutta?
Teen pienryhmiä (5-6 oppilasta/ryhmä) eri puolelle käytössä olevaa tilaa.
Milloin tulee onnistumisia?
Mailan koko ja pallon koko ovat sopivia oppilaiden taitotasoon nähden.
Miten toistoja?
Vaihtelemme erilaisia kuljetusotteita, kahdella kädellä, vahvemmalla kädellä tai heikommalla kädellä mailaa pitäen.
Miten eriytän?
Vaihtelemalla mailoja ja palloja, mitä pienempi maila ja pallo, sen hankalampaa tehtävän suorittaminen on.
Miten vaihtelua?
Peilileikin alueelle voidaan lisätä patjoja, joilla kulkiessaan täytyy käydä kontallaan.
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type="1_3" _builder_version="3.0.47" parallax="off" parallax_method="on"][et_pb_text _builder_version="3.18.1" text_font="||||||||" text_text_color="#ffffff" link_font="||||||||" link_text_align="left" link_text_color="#ffffff" link_font_size="17px" header_font="||||||||" header_text_color="#ffffff" header_3_font="||||||||" header_3_text_color="#ffffff" header_4_font="||||||||" header_4_text_color="#ffffff" background_color="#0c71c3" border_radii="on|10px|10px|10px|10px" box_shadow_style="preset2" custom_margin="72px|0px||" custom_padding="20px|0px|20px|35px"]
Tavoite:
Pallon hallinta, silmä ja käsikoordinaatio
Tila:
Areena, liikuntasali, piha
Välineet:
Erilaisia palloja, tennismailoja ja tarjoilualustoja (maila, kirja, lattiamerkkilaatta tms.) jokaiselle ryhmäläiselle oma
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]