44 Syöttämisen harjoittelu pareittain
[et_pb_section fb_built="1" fullwidth="on" _builder_version="3.18.1" use_background_color_gradient="on" background_color_gradient_start="rgba(12,113,195,0.46)" background_color_gradient_end="rgba(12,113,195,0.54)" background_color_gradient_overlays_image="on" background_image="https://www.pesis.fi/wp-content/uploads/2018/12/Sotkamon-Jymy-Joukkue-IMG_3081-2-1.jpg"][et_pb_fullwidth_post_title meta="off" featured_image="off" module_class="mm-header" _builder_version="3.18.1" title_font="||||||||" title_text_color="#ffffff" title_text_shadow_style="preset2"][/et_pb_fullwidth_post_title][/et_pb_section][et_pb_section fb_built="1" _builder_version="3.0.47"][et_pb_row make_fullwidth="on" _builder_version="3.17.6" background_size="initial" background_position="top_left" background_repeat="repeat"][et_pb_column type="1_3" _builder_version="3.0.47" parallax="off" parallax_method="on"][et_pb_text _builder_version="3.18.1"]
Saaga-Angelia Raudasoja on ensimmäistä kertaa urallaan Suomen mestari ja pudotuspelien arvokkain pelaaja!. Ⓒ Antti Haapasalo / Antti Haapasalo
Mitä tehdään?
Harjoitellaan syöttämistä pareittain. Jokaisella parilla on yhteinen pallo ja heille on merkitty maahan syöttörinki (piirtäen, sanomalehti, tennismaila). Parit harjoittelevat syöttämistä syöttäen vuorotellen.
Harjoittelun jälkeen kisaillaan syöttämisessä siten, että oppilaiden täytyy vuorotellen syötellen saada kymmenen oikeaa syöttöä mahdollisimman nopeasti. Kisailussa oppilaat laskevat oikeat syötöt ääneen. Opettaja toimii erityisesti syöttöjen korkeuksien valvojana.
Mitä opetan?
Syöttämisen tekniikkaa sekä rauhallista touhuamista myös kisailutilanteissa.
Korostetaan syöttämisen harjoittelussa seuraavia asioita:
- syöttö lähtee lautasen päältä räpyläkäden alta
- syöttöliike lähtee jaloista, ei siis pelkästään kädellä
- syötön korkeus on vähintään metrin lukkarin pään yli
- syötön jälkeen väistöliike
Mitä ohjeita?
Kertaan tarvittaessa myös kesken harjoittelun syöttämisen keskeisimmät asiat. Kannustan oppilaita seuraamaan kaverin syöttämistä. Korostan kisailussa syötön oikeaa korkeutta.
Mitä havainnoin?
Oppilaiden kärsivällisyyttä harjoitella syöttämistä sekä oppilaiden ilmeitä onnistumisen hetkellä, tuottaako tehtävä onnistumisen iloa?
Milloin sujuu?
Oppilaat iloitsevat onnistuneista syötöistä. Oppilaat eivät kiskaise syöttöä jatkuvasti itseensä päin.
Milloin ei suju?
Oppilaiden syöttöliike on hätäinen ja tapahtuu pelkästään kädellä, jolloin syöttö suuntautuu pääsääntöisesti itseä päin.
Miten lisään aktiivisuutta?
Käynnistän kisailut ja vaihtelen kisailuissa pareja.
Milloin tulee onnistumisia?
Syöttörinki on sopivan kokoinen oppilaiden taitotasoon nähden.
Miten toistoja?
Kisaillaan leikkimielisesti myös siinä, kuka yksittäinen oppilas tai pari saa eniten oikeita peräkkäisiä syöttöjä.
Miten eriytän?
Kokeillaan tolppasyöttöä, mikä erityisesti pitää lähteä jaloista!
Miten vaihtelua?
Lisään syöttämisen yhteyteen pallonhallintatehtäviä. Pallon pyörittäminen vartalon ympäri tai kauhaisu ennen jokaista syöttöä.
Tavoite:
Syöttäminen
Tila:
Kenttä, areena tai liikuntasali
Välineet:
Tenavapallot ja pesäpalloräpylät