4 Seinäpallo isolla pallolla
[et_pb_section fb_built="1" fullwidth="on" _builder_version="3.18.1" use_background_color_gradient="on" background_color_gradient_start="rgba(12,113,195,0.46)" background_color_gradient_end="rgba(12,113,195,0.54)" background_color_gradient_overlays_image="on" background_image="https://www.pesis.fi/wp-content/uploads/2018/12/Sotkamon-Jymy-Joukkue-IMG_3081-2-1.jpg"][et_pb_fullwidth_post_title meta="off" featured_image="off" module_class="mm-header" _builder_version="3.18.1" title_font="||||||||" title_text_color="#ffffff" title_text_shadow_style="preset2"][/et_pb_fullwidth_post_title][/et_pb_section][et_pb_section fb_built="1" _builder_version="3.0.47"][et_pb_row make_fullwidth="on" _builder_version="3.17.6" background_size="initial" background_position="top_left" background_repeat="repeat"][et_pb_column type="1_3" _builder_version="3.0.47" parallax="off" parallax_method="on"][et_pb_text _builder_version="3.18.1"]
Saaga-Angelia Raudasoja on ensimmäistä kertaa urallaan Suomen mestari ja pudotuspelien arvokkain pelaaja!. Ⓒ Antti Haapasalo / Antti Haapasalo
Mitä tehdään?
Pelataan seinäpalloa pareittain heitellen palloa alakautta ennakolta määrättyyn kohtaan seinästä. Myös lattialle on merkitty kartioilla alue, jossa pallon täytyy pompata. Pelin tarkoituksena on saada heitettyä pallo seinään siten, ettei pari saa otettua palloa yhdestä pompusta kiinni. Ennen pelin aloittamista on hyvä kerrata, miten on sallittua suorittaa heitto seinään.
Yksi peli voi päättyä esimerkiksi kymmeneen pisteeseen tai siten, että voittaja on se pelaaja, joka voittaa peräkkäin kolme palloa.
Mitä opetan?
Pelin tavoitteena on kisailla parin kanssa reilun pelin hengessä.
Pelin aikana opetetaan tarvittaessa myös kiinniottamista:
- vartalo kiinniotettaessa pallon takana
- katse pallossa
- painopiste alhaalla (peliasento)
Mitä ohjeita?
Käyn läpi alakautta heiton sekä heittäjän väistöliikkeen oman heittosuorituksen jälkeen.
Mitä havainnoin?
Oppilaiden kykyä pelata reilusti ja sopia mahdolliset erimielisyydet pelin tiimellyksessä.
Milloin sujuu?
Oppilaiden pelit sujuvat leppoisassa hengessä. Jokainen oppilas saa pelata tasaväkistä vastustajaa vastaan.
Milloin ei suju?
Pelin säännöt eivät ole selvät. Oppilaat kiistelevät jatkuvasti siitä, osuiko heitto määrättyyn kohtaan seinästä tai lattiasta.
Miten lisään aktiivisuutta?
Pelissä voidaan sopia, että oman heiton jälkeen pitää käydä lattialla vatsallaan tai istumassa.
Milloin tulee onnistumisia?
Pelialue ja pallo on sopivia oppilaiden taitotasoon nähden.
Miten toistoja?
Pelataan useampia pelejä vaihdellen pareja.
Miten eriytän?
Vaihtelen pallon kokoa ja pelialueen kokoa oppilaiden taitotason mukaan.
Miten vaihtelua?
Katso Miten eriytän?
Tavoite:
Kiinniottaminen, rauhallinen alakautta heittäminen
Tila:
Liikuntasali
Välineet:
Isoja palloja, (räpylät ja tennispalloja), kartiot