102 Räpyläpesis
[et_pb_section fb_built="1" fullwidth="on" _builder_version="3.18.1" use_background_color_gradient="on" background_color_gradient_start="rgba(12,113,195,0.46)" background_color_gradient_end="rgba(12,113,195,0.54)" background_color_gradient_overlays_image="on" background_image="https://www.pesis.fi/wp-content/uploads/2018/12/Sotkamon-Jymy-Joukkue-IMG_3081-2-1.jpg"][et_pb_fullwidth_post_title meta="off" featured_image="off" module_class="mm-header" _builder_version="3.18.1" title_font="||||||||" title_text_color="#ffffff" title_text_shadow_style="preset2"][/et_pb_fullwidth_post_title][/et_pb_section][et_pb_section fb_built="1" _builder_version="3.0.47"][et_pb_row make_fullwidth="on" _builder_version="3.17.6" background_size="initial" background_position="top_left" background_repeat="repeat"][et_pb_column type="1_3" _builder_version="3.0.47" parallax="off" parallax_method="on"][et_pb_text _builder_version="3.18.1"]
Saaga-Angelia Raudasoja on ensimmäistä kertaa urallaan Suomen mestari ja pudotuspelien arvokkain pelaaja!. Ⓒ Antti Haapasalo / Antti Haapasalo
Mitä tehdään?
Pelataan räpyläpesistä kahdella pesällä nopeutetuin pelisäännöin. Pesiltä ei kärkytä, lukkari syöttää aina pallon saatuaan ja lyöjällä on kaksi lyöntiä käytössään. Kenttäalueesta rajataan vain sivurajat, minkä ulkopuolelle palloa ei voi lyödä. Rajojen merkit voivat olla samalla pesät. Kotipesästä edetään ykköselle, mistä kakkoselle ja sieltä kotipesään. Kaikilla pelaajilla on räpylät kädessään ja lyöminen suoritetaan räpylällä. Sopivan kokoinen joukkue on kolme pelaajaa/joukkue. Lyönti- ja kiinniottovuorot vaihtuvat kahden palon jälkeen.
Mitä opetan?
Koulupesiksen perusasioita, miten peli etenee sääntöjen mukaisesti.
Mitä ohjeita?
Korostan vauhdikasta pelaamista. Pallo kannattaa aina toimittaa mahdollisimman pikaisesti eteenpäin. Pysäytän tarvittaessa pelin, mikäli oppilaat eivät tiedä, miten pelissä pitäisi sääntöjen mukaisesti tilanteessa toimia.
Mitä havainnoin?
Kenttäalueen kokoa (raja/ pesien välit) suhteessa räpylälyönnin voimakkuuteen.
Milloin sujuu?
Pelissä tulee sekä juoksuja että paloja.
Milloin ei suju?
Räpylälyöntien voimakkuus ei riitä saattelemaan palloa paria metriä pidemmälle.
Miten lisään aktiivisuutta?
Varmistan, että lukkarit osaavat syöttää palloa oikein. Keksimme yhdessä oppilaiden kanssa etenemiseen lisätehtäviä, esim. ykköspesältä kakkospesälle hypitään yhdellä jalalla.
Milloin tulee onnistumisia?
Pesien etäisyydet ovat sopivat oppilaiden lyöntivoimaan nähden. Aluksi kannattaa sijoittaa pesät lähemmäs, että varmistetaan juoksujen syntyminen.
Miten toistoja?
Pelissä tulee paljon toistoja, kun joukkueet ovat sopivan kokoisia (2-3 oppilasta).
Miten eriytän?
Muodostan joukkueista vauhdikkaampaan ja rauhallisempaan peliin soveltuvat koostumukset.
Miten vaihtelua?
Peliä voi pelata myös ilman räpylöitä, jolloin pallo voi olla suurempi ja lyönti tapahtuu kädellä.
Tavoite:
Lyöminen, syöttäminen, eteneminen
Tila:
Kenttä, areena, liikuntasali
Välineet:
Pesäpalloräpylät, pehmo- tai tennispallot, kartiot
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]