Huhtikuun merkkien tekijöiksi valittiin kaksi uutta postimerkkisuunnittelijaa.

Emmi-Riikka Vartiainen visualisoi merkeissä hienosti tarujen ja myyttien maailmaa. Juuso Kemi on taas itse innokas pesäpallomies ja tuntee aiheen läpikotaisin, kertoo Postin tiedotteessa Design Manager Tommi Kantola, joka vastaa postimerkkien taiteilijavalinnoista ja postimerkkitaidetöiden ohjauksesta.

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa

 

Henkilön Posti (@postigroup) jakama julkaisu

100 vuotta täyttävä Suomen kansallispeli pesäpallo elää ja voi hyvin. Sitä pelataan edelleen kaikkialla: kouluissa, kesämökeillä, pihapeleissä, leireillä ja huippu-urheiluna. Superpesis on yleisömäärillä mitaten ylivoimaisesti Suomen suosituin naisten palloilusarja ja miesten puolellakin kolmen kärjessä. Pesäpalloon on aina liittynyt voimakas paikallistunne. Maakunnissa kannatetaan kiihkeästi omaa suosikkijoukkuetta.

Pienoisarkkiin valittujen postimerkkien valokuvissa kuvataan pesäpallon neljää tyypillistä pelitilannetta: hutunkeittoa, syöttöä, lyöntiä ja pesälle etenemistä. Arkin kääntöpuolella esitellään pesäpallon isä Lauri ”Tahko” Pihkala, joka kehitti pesäpallon yhdistelemällä elementtejä eri pallonlyöntipeleistä. Ensimmäiset viralliset pesäpallo-ottelut pelattiin uusilla säännöillä vuonna 1922.

Postimerkit on suunnitellut itsekin pesäpallohulluksi tunnustautuva Juuso Kemi.

– Pelasin juniorina Kankaanpään Mailassa 10 vuotta ja olen fanittanut lajia intohimoisesti 1980-luvulta saakka. Seuraan Superpesiksen pelejä kauden aikana viikoittain ja pudotuspelien aikaan päivittäin.

– Halusimme vangita postimerkkeihin pesäpallopelin tähtihetkiä ja korostaa samalla merkkien kuvavalinnoilla pesäpallon tasa-arvoisuutta. Merkeissä pelaa miehiä, naisia ja lapsia. Pesis on ollut alusta asti kaikille sopiva laji ikään ja sukupuoleen katsomatta, Kemi sanoo.

Juuso Kemiä viehättää pesäpallossa erityisesti pelin taktisuus, joka yhdistyy räjähtävän suoritukseen. Hän uskoo, että pesäpalloon liittyvillä taidoilla on käyttöä myös tavallisessa arkipäivässä.

– Yhteispeli ja erilaisten ihmisten vahvuuksien yhteensovittaminen koko jengiä hyödyttävällä tavalla on hyvä resepti moneen tilanteeseen, toteaa Kemi, jolla itsellään on mainostoimiston luovana johtajana tästä omakohtaisia kokemuksia.

Pesäpallon lisäksi huhtikuun uusissa postimerkeissä on mukana jumalattaria, taideklassikoita ja onnentoivotuksia. Kaikkiin myynnissä oleviin postimerkkeihin pääsee tutustumaan Postin verkkokaupassa osoitteessa www.posti.fi/ostoksille.