Valitse sivu

Koulutus on suunnattu niin urheiluseurojen hallituksen jäsenille, seuran hallinnon työntekijöille kuin valmentajille. Koulutuksen jälkeen seurat osaavat luoda oman toimintamallinsa ennaltaehkäisyyn ja mahdollisten häirintätapausten varalle.

– Alueellinen koulutus tavoittaa kattavasti eri lajien seuroja, ja käytännön läheisessä koulutuksessa pystymme antamaan konkreettisia toimintaohjeita urheiluseuroille. Vastavuoroisesti saamme arvokkaita näkemyksiä seuratoimijoilta, jotka auttavat kehittämään toimintaa kohti häirintävapaata urheilua, SUEKin koulutuspäällikkö Piia Pöyhönen sanoo.

Tarkista koulutusajankohdat ja -paikat alueittain SUEK:n tiedotteesta.

Kannusta kertomaan!

Mahdollisia häirintätapauksia ja epämiellyttävinä koettuja tilanteita ei pidä missään nimessä lakaista maton alle.

Väestöliiton Et ole yksin -palvelussa kuka tahansa pääsee keskustelemaan mahdollisista häirintätapauksista ammattilaisen kanssa.

SUEKin ILMO-palveluun voi ilmoittaa nimellä tai nimettömästi havaitsemiaan rikkomuksia.

Urheilijavaliokunnalta vahva lausunto

Myös Suomen Olympiakomitean urheilijavaliokunta on julkaissut kannanottonsa vallitsevaan keskusteluun.

– Kaikki urheilun tuoma hyvä on mahdollista saada myös ilman menestystä, ja menestyskin on saavutettavissa ilman epäasiallista kohtelua. Yhtä lailla kaikki urheilun tuoma hyvä on myös mahdollista tuhota menemällä liian pitkälle. Tasosta riippumatta. On myös muistettava, että valmentajan ansioluettelossa epäinhimillisen valmennuksen seurauksena särkynyttä urheilijaa ei voi korvata menestyjällä, 14-jäseninen urheilijavaliokunta puheenjohtajansa Mika Poutalan johdolla toteaa.

Lausunto on luettavissa kokonaisuudessaan Olympiakomitean sivuilla.