Valitse sivu

Suomen suosituimmat tähdistöottelut, pesäpallon Itä-Lännet, pelattiin tänä kesänä ensimmäistä kertaa Joensuussa upouudella Kerubi Stadionilla. Joensuun kaupunki tilasi tapahtumasta kyselytutkimuksen, jonka toteutti Sponsor Insight. Kokonaisuutena tapahtuma sai kävijöiltä kiitettävän arvosanan ja erityisesti Itä-Länsi-tunnelmaa kehuttiin. Kyselyyn vastasi yhteensä 559 tapahtumakävijää.

Itä-Länsi on saavuttanut merkittävän aseman jokavuotisena suomalaisen urheilun huippuhetkenä. Joensuun tapahtuman osalta peräti 68 % vastaajista oli erittäin tyytyväisiä ja 28 % melko tyytyväisiä Itä-Lännen tunnelmaan.

– Mahtava luku! Urheilutapahtumassa viihtyvyys lähtee tunnelmasta, jonka kaikki paikallaolijat yhdessä rakentavat. Tästä kuuluu myös iso kiitos pelaajille. Itä-Lännestä innostutaan, valintaa pidetään suurena kunnianosoituksena ja arvo-otteluissa halutaan näyttää parasta osaamista eikä mitään surffailua, tapahtumapäällikkö Sanna Regwan kehuu.

Miesten Itä-Länsi-ottelu keräsi Kerubi Stadionin lehtereille 4500 katsojaa eli tupa oli täynnä. Kyselytutkimus paljastaakin kulttuurin olevan muuttumassa. Parhaat paikat varataan hyvissä ajoin etukäteen, varmistetaan oma osallistuminen tapahtumaan ja vältetään samalla jonottaminen porteilla.

– Vain 5 % vastaajista hankki pääsylippunsa vasta portilta. Yhä useampi kuluttaja hyödyntää nykyään nettikaupan mahdollisuuksia hankkia kätevästi liput tietokoneella tai suoraan mobiiliin. Jopa 85 % vastaajista teki päätöksen tapahtumaan osallistumisesta ainakin viikon etukäteen. Tässä on selkeä muutos aiempaan, Regwan toteaa.

Ensi vuonna Itä-Länsi-tähdistöottelut pelataan Seinäjoella 5.-7.7.2019.

– 50 % vastaajista saapuu vähintään todennäköisesti ensi vuoden Itä-Länsi-tapahtumaan. Seinäjoen Itä-Länteen on suunniteltu paljon uudistuksia ja kenttä pyritään pitämään avoimena läpilyöntejä ajatellen. Edessä on takuuvarmasti hieno tapahtuma, Regwan päättää.

Itä-Länsi-kyselyyn vastanneiden kesken arvottiin pesäpallokauden päätösristeilyn matkapaketti, jonka voitti Mika Mononen Espoosta. Viimeiset matkapaketit legendaariselle risteilylle ovat vielä hankittavissa Matkapojilta tästä linkistä.

Poimintoja Itä-Länsi-kyselyn vastauksista

– Vastaajista oli joensuulaisia 28 %, Pohjois-Karjalasta 38 %.
– Tapahtuman markkinointia huomasi sosiaalisessa mediassa 73 % (Joensuussa asuvista 79 % ja muualla asuvista 71 %).
– Sosiaalisen median kanavista vastaajien keskuudessa olivat suosituimpia Facebook (84 %) ja Instagram (61 %).
– Tapahtuman omia sosiaalisen median kanavia seurasi vastaajista 67 %. Muita suosituimpia verkkosivustoja olisivat Superpesiksen Facebook
sivu
superpesis.fi ja pesis.fi. Joensuussa asuvat vastaavat seurasivat eniten Joensuun Mailan Facebook-sivua (72 %) ja muualla asuvat pesis.fi-sivustoa (65 %).
– Vastaajista 39 % ei ollut käynyt aiemmin Itä-Lännessä. Joensuussa asuvista vastaajista peräti 62 % osallistui ensimmäistä kertaa Itä-Länteen.
– Ystävien tai perheenjäsenen paikallaolo oli 37 % vastaajista keskeisin motiivi osallistua tapahtumaan.
– 85 % vastaajista teki päätöksen tapahtumaan osallistumisesta vähintään viikon etukäteen.
– Tunnelmaan tapahtumassa olivat erittäin tyytyväisiä 68 % vastaajista ja melko tyytyväisiä 28 % vastaajista. Eniten parannusta vaatisivat vastaajien mielestä ruoka alueella ja anniskelupalvelut.
– 65 % vastaajista piti lippujen hintoja sopivina.
– 50 % vastaajista saapuu vähintään todennäköisesti ensi vuoden Itä-Länsi-tapahtumaan.
– Keskimäärin kävijä oli tapahtumassa paikalla 1,76 päivänä. Vastaajista sunnuntaina saapui stadionille 85 % ja joensuulaisista jopa 91 %.
– Tapahtumakävijöiden yhteenlasketuksi rahakäytöksi arvioidaan 1,5-1,6 miljoonaa euroa.

Aiheesta lisää

Itä-Länsi Seinäjoella 5.-7.7.2019