Elettiinpä sitten tätä poikkeuksellista kevättä tai muisteltiinpa menneitä vuosia, nousevat tietyt perusasiat esille pesiskoulusta puhuttaessa. Oulun kokoisessa kaupungissa on jouduttu miettimään keinoja, joilla pesäpalloa saataisiin entistä paremmin lasten ja nuorten lähettyville ja esille. Keskeisissä rooleissa ovat toimineet Lippo Junioreiden toiminnanjohtaja Jari-Pekka Aarrekivi sekä seuran junioripäällikkö Esa Pietiläinen. Kyseisiä herroja haastatellessa selviää, että nämä ”tervakaupungin” pesäpallon varsinaiset lähetyssaarnaajat ovat jo vuosien ajan kehitelleet yhä uusia keinoja muun muassa pesiskoulumarkkinointiin.

  • Yksi tärkeä tekijä Oulun kokoisessa, laajalle levinneessä kaupungissa on se, että pystymme viemään pesiksen lasten luo lähiöihin ja kortteleihin. Usealla eri kentällä tapahtuva pesiskoulutoiminta työllistää myös huomattavan määrän nuoria, minkä koemme seurana erittäin tärkeäksi, Aarrekivi toteaa.

    Pesiskoulufiiliksiä vuodelta 2018.

Vuonna 2003 perustetussa pesäpallojunioreiden erikoisseurassa pelaajapolun alkupää nähdään ensiarvoisen tärkeänä. Edustusjoukkueen omien kasvattien ensimmäisiä pesismuistoja kysellessä sama vastaus toistuu alvariinsa: Pesiskouluhan se oli. Huipulle tähtäävää kilpailutoimintaa ei tule kuitenkaan pitää ainoana arvokkaana asiana:

  • Vaikka pesiskoululaisten saaminen joukkuetoimintaan mukaan on tärkeää, emme koe sitä kuitenkaan itseisarvona. Yhtä arvokasta on aktivoida lapsia vaikkapa vain kesäisin tapahtuvaan harrastustoimintaan, toiminnanjohtaja Aarrekivi huomauttaa.

    Lippo Junioreiden junioripäällikkö Esa Pietiläinen on tunnettu näky myös valmentajan roolissa pesiskentillä.

Miten sitten seura onnistui tänä haastavana kesänä saamaan sanan kiertämään, vaikka esimerkiksi edellisinä vuosina tukena ja turvana toimineet koulukäynnit olivat nyt poissa kuvioista? Junioripäällikkö Esa Pietiläisen mukaan ennakkoon oli lähes mahdotonta arvioida, paljonko lapsia saataisiin mukaan.

  • Kun tieto pesiskoulun järjestämisen mahdollisuudesta tuli, teimme todella lyhyellä ajanjaksolla erittäin intensiivisen markkinointipaketin. Keskiössä olivat toki sosiaalinen media ja seuran verkkosivut, mutta laitoimme ilmoituksia myös printtimediaan, tienvarsien valotauluihin sekä ihan perinteisesti kauppojen ilmoitustauluille. Kouluja tavoitimme kohdennetusti lähettämällä 1-3-luokkalaisille 3000 flyeriä, ja viime kesän osallistujat kontaktoitiin, Pietiläinen kertaa.

Junioripäällikön mietintälistalla ovat kevään aikana olleet muun muassa koronaohjeistusten laatiminen vastuukysymyksineen, vetäjien ohjeistukset hygienia- ja etäisyysasioissa sekä mahdollisimman laadukkaan ja selkeän viestinnän luominen. Myös jatkotoimenpiteet ovat jo työn alla:

  • Tarjoamme heti pesiskoulun jälkeen mahdollisuutta jatkaa harjoittelemista ja toivottavasti myös pelaamista Pohjoisen alueen junnusuperissa, Pietiläinen päättää.

Mistä kova kuhina ilmoittautujamäärissä sitten oikein kertoo? Jo vuosia jatkunut laadukas työ on varmasti luonut omanlaisensa pohjan, ja sosiaalisen median voima tiedettiin vahvaksi. Jari-Pekka Aarrekivi kuitenkin myöntää, että ilmapiiri oli hivenen skeptinen muutama viikko taaksepäin.

– Vaikeaa on yhtä syytä osallistujamäärälle löytää. On tullut viestejä siitä, että ihmiset ovat iloisia lapsille ja nuorille järjestetystä turvallisesta, ohjatusta toiminnasta. On varmasti myös totta, että kuluneen kesän aikana monet lapset ovat jääneet vähille kontakteille kavereiden kanssa. Ja siitähän tässä kaikessa lopulta on kyse: Kivasta tekemistä uusien kavereiden kanssa – ja vielä turvallisesti!

Tsekkaa vielä Lippo Junioreiden pesiskoulusta kertova video TÄSTÄ!

AW/SK