Valitse sivu

Juniorivalmentajapolku

<

2-taso, valmennusviikonloppu 2: Pelitaidot (9 h + 7,5 h)

Lauantai

Sisäpeli

Merkkipeli + Kaaripeli + Eteneminen + käytännön demo (3 h) 

  • Merkki 
  • Eri merkkien merkitys ja niiden periaatteet 
  • Merkin rakentaminen 
  • Eteneminen 
  • Perusperiaatteet ja lähtötekniikat 
  • Etenemisen harjoittelu 
  • Kaaripeli 
  • Roolit 
  • Kaaripelaamisen harjoittelu 
  • Käytäntö 
  • Demoharjoitteet ylläoleviin 

 Psyykkinen harjoittelu (2 h) 

  • Suorittaminen 
  • Havainnointi – päätöksenteko – toteuttaminen – ideologia 
  • Nuoren pelaajan havainnointiketju 
  • Jännitys- ja pelkotilat 
  • Nuoren pelaajan tunnetilat 
  • Ratkaisumallit 

 Taktiikan rakentaminen (2 h) 

  • Sisäpelitaktiikat 
  • Oman pelin analysointi 
  • Vastustajan analysointi 

Pelin seuraaminen (2 h) 

  • Seuraamistehtävät 
  • Eteneminen 
  • Kaaripeli 
  • Lyöntiratkaisut 
  • Valmentajan toimiminen, valmentaminen pelissä 
  • Pelaajan tunnetilat ja niiden käsittely 

 Tauot sopiviin kohtiin. 

 Tavoite

Tietää erilaiset sisäpelitaktiikat ja osaa rakentaa harjoittelua sitä kehittäviä harjoituksia. 

Sunnuntai

Ulkopeli

Ulkopelitaktiikan rakentaminen (2 h) 

  • Reagointipeli vs. sektoripelaaminen 
  • Syvyyspelaaminen 
  • Lyöjän lyöntejä vastaan pelaaminen 
  • Joukkuetaktiikka ja ulkopelikuviot 

 Lukkaripeli – demo (2 h) 

  • Etenijän lukeminen 
  • Lyöjän lukeminen 
  • Syöttöjen ja tempon vaikutukset sisäpeliin 
  • Pelinjohtajaa vastaan pelaaminen, taktisten väärien opettaminen 

 Psyykkinen valmennus (2 h) 

  • Pelaajien valmentaminen ennen peliä ja pelissä 
  • Pelitaidon kehittäminen nuorilla 
  • Ulkopelin johtaminen 

 Oman itsensä kehittäminen (1,5 h) 

  • Oman osaamisen arviointi 
  • Kehityssuunnitelma 
  • Oppimistehtävä omaan joukkueen toimintaan 

Tavoite

Ymmärtää eri ulkopelitaktiikat ja miksi niitä käytetään. Osaa kehittää ulkopelitaitoa; pelinlukemista ja päätöksentekoa.

Tunnistettava aiempi osaaminen (milloin voi ja miten haetaan osaamisen tunnistamista): 

  • Käytännön valmennuskokemus useamman vuoden ajalta, oma pelaajaura -> osaamisen tunnistaminen tapahtuu kirjallisen dokumentin ja videoiden avulla. 
  • Kirjallinen työ 
  • Lukkarivalmennuksen vuosivalmennussuunnitelma 
  • Videolta katsotun pelin analysointi 
  • Lyöntiratkaisut 
  • Pelinjohtajan peluuttaminen ja valmentaminen pelin aikana 
  • Ulkopelin sijoittuminen 
  • Joukkuehengen ja joukkueena toimimisen ilmentyminen 
  • Video 
  • Etenemisen opettaminen – opetetaan havainnointia ja päätöksentekoa erilaisille urheilijoille

Psyykkinen valmentautuminen (3 h)

Nuoren henkinen kehitys ja kasvattaminen (1 h) 

  • Nuoren psyykkiset kehitysvaiheet 
  • Kehitysvaiheiden tunnistaminen 
  • Kasvattamisessa huomioon otettavat asiat 

Psyykkisen valmentautumisen menetelmät (1 h) 

  • Itsetuntemuksen ja itsetunnon kasvattaminen 
  • Yksilön itsearviointitaitojen kehittäminen 
  • Yksilön tunteiden tunnistaminen ja hallinta 

Valmentajan henkiset voimavarat (1 h) 

  • Valmentajan henkiset ominaisuudet 
  • Valmentajan itsensä kehittämisen taidot 
  • Valmentajan mentorointi 

Tavoite

Ymmärtää nuoren kehitysvaiheet ja osaa kohdata nuoren tämän kehitysvaiheessa. Ymmärtää omat henkiset voimavaransa ja osaa kehittää niitä

Tunnistettava aiempi osaaminen (milloin voi ja miten haetaan osaamisen tunnistamista):

Tavoitteena seuran valmentajakerhot