Pesäpalloliitto on kerännyt vuosina 2017-2018 pesiskouluista palautetta lapsilta sekä toimintaan osallistuvien lasten vanhemmilta valtakunnallisesti. Yli 600 palautteen aineistosta on vedettävissä johtopäätökset siitä, millainen on lapsen ja huoltajan mielestä hyvä pesiskoulutuokio.
Jonot pois
Riittävä määrä välineitä, suorituspaikkoja ja ohjaajia vähentävät jonottamista.
Paljon erilaista toimintaa ja toistoja
Aktiivisuus on lapsista kivaa. Toistot ovat tie oppimiseen ja monipuolisuus ei kyllästytä.
Opeta rohkeasti oikeita tekniikoita
Jotta tässä onnistuu, kannattaa yhdellä ohjaajalla olla maksimissaan 5-8 lasta kerrallaan ohjattavana.
Sopivasti onnistumisia
Harjoitteiden tulee olla sopivan vaikeita ja samalla helppoja. Motivoivassa harjoitteessa noin puolet yrityksistä johtavat onnistumiseen. Kun onnistuu, niin innostuu.
Hauskaa kannattaa olla
Leikinomaisuus ja lasten asioista kiinnostuminen auttavat oikean ilmapiirin luomisessa. Minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa (Sami Kalaja).
Pesiskoulussa tapaa uusia ja vanhoja kavereita
Yli 50%:lla lapsista harrastamisen pääasiallinen syy on kaverit. Mahdollista lapsille vapaamuotoinen kaverituokio esim. 10 minuuttia ennen liikuntatuokion alkua. Osa saattaa kopitella, osa käy läpi kännykkäpelien viimeisimpiä villityksiä.
Suunnittele liikuntatuokio
Hyvin suunniteltu liikuntatuokio on todennäköisemmin laadukas ja näyttää siltä myös ulospäin.
Turvallisuudesta ei tingitä
Mailojen käyttäminen ja lyöminen kannattaa tapahtua ohjaajan valvonnassa. Kypärän käyttö on erittäin suositeltavaa.
Pelaamista paljon
Pelaaminen kannattaa olla mukana heti alusta asti. Suosi pienpesistä ja muita pienpelimuotoja.
Lisävinkkejä laadukkaaseen pesiskoulutuokioon:
Vaikuttava pesiskoulu – materiaali ja sisällöt