Pesäpalloliitto on kerännyt vuosina 2017-2018 pesiskouluista palautetta lapsilta sekä toimintaan osallistuvien lasten vanhemmilta valtakunnallisesti. Yli 600 palautteen aineistosta on vedettävissä johtopäätökset siitä, millainen on lapsen ja huoltajan mielestä hyvä pesiskoulutuokio.





Jonot pois


Riittävä määrä
välineitä, suorituspaikkoja ja ohjaajia vähentävät jonottamista.


Paljon erilaista toimintaa ja toistoja


Aktiivisuus on
lapsista kivaa. Toistot ovat tie oppimiseen ja monipuolisuus ei kyllästytä.


Opeta rohkeasti oikeita tekniikoita


Jotta tässä
onnistuu, kannattaa yhdellä ohjaajalla olla maksimissaan 5-8 lasta kerrallaan
ohjattavana.


Sopivasti onnistumisia


Harjoitteiden tulee olla sopivan vaikeita ja samalla helppoja. Motivoivassa harjoitteessa noin puolet yrityksistä johtavat onnistumiseen. Kun onnistuu, niin innostuu.


Hauskaa kannattaa olla


Leikinomaisuus ja lasten asioista kiinnostuminen auttavat oikean ilmapiirin luomisessa. Minkä ilotta oppii, sen surutta unohtaa (Sami Kalaja).


Pesiskoulussa tapaa uusia ja vanhoja kavereita


Yli 50%:lla lapsista harrastamisen pääasiallinen syy on kaverit. Mahdollista lapsille vapaamuotoinen kaverituokio esim. 10 minuuttia ennen liikuntatuokion alkua. Osa saattaa kopitella, osa käy läpi kännykkäpelien viimeisimpiä villityksiä.


Suunnittele liikuntatuokio


Hyvin suunniteltu
liikuntatuokio on todennäköisemmin laadukas ja näyttää siltä myös ulospäin.


Turvallisuudesta ei tingitä


Mailojen käyttäminen
ja lyöminen kannattaa tapahtua ohjaajan valvonnassa. Kypärän käyttö on erittäin
suositeltavaa.


Pelaamista paljon


Pelaaminen kannattaa
olla mukana heti alusta asti. Suosi pienpesistä ja muita pienpelimuotoja.


Lisävinkkejä
laadukkaaseen pesiskoulutuokioon:



Vaikuttava pesiskoulu – materiaali ja sisällöt