Valitse sivu

82 Reaktiolähdöt eri asennoista

Mitä tehdään?

Harjoitellaan juoksun lähtöä eri asennoista. Maahan merkitään kartioilla noin kymmenen metrin matka, minkä oppilaat juoksevat. Oppilaat asettuvat lähtöviivalle sovittuun lähtöasentoon ja opettaja lähettää oppilaat matkaan eri ääni-, ja näköhavaintoihin perustuvilla merkeillä. 

Hyviä lähtöasentoja ovat: 
– vatsaltaan kädet vartalon vieressä pää lähtösuuntaan 
– selältään kädet vartalon vieressä pää lähtösuuntaan 
– vatsaltaan kädet vartalon vieressä jalat lähtösuuntaan 
– selältään kädet vartalon vieressä jalat lähtösuuntaan 
– istualtaan katse eteenpäin 
– istualtaan selkä menosuuntaan päin 
– normaali lähtöasento 

Hyviä merkkejä ovat: 
– käsien läpsäytys 
– pillin vihellys 
– syöttö 
– mailan pudotus 

Opettaja voi vaihdella merkkejä ja lähtöasentoja seuraten oppilaiden innostuneisuutta sekä jaksamista.

Mitä opetan?

Juoksemisen kiihdytysvaihetta ja merkkiin reagointia.

Mitä ohjeita?

Selältään lähdettäessä pyörähtäminen tapahtuu kaikilla samalta puolelta.

Mitä havainnoin?

Oppilaiden keskittymistä merkin seuraamiseen.

Milloin sujuu?

Oppilaat juoksevat innokkaasti koko matkan.
 

Milloin ei suju?

Jotkut oppilaat jäävät lähdössä aina viimeiseksi.
 

Miten lisään aktiivisuutta?

Lähtöjä ottaessa kaikki liikkuvat aktiivisesti, jos mielenkiinto säilyy.
 

Milloin tulee onnistumisia?

Katso Miten eriytän?
 

Miten toistoja?

Lähtöasentoja vaihdellessa mielenkiinto säilyy paremmin.
 

Miten eriytän?

Ketterimmät oppilaat lähtevät vaikeammista lähtöasennoista. Lähdöt voidaan ottaa useammassa porukassa siten, että nopeimmat ovat omana ryhmänään.
 

Miten vaihtelua?

Merkkiääntä kuunnellaan silmät kiinni.

Tavoite:

Eteneminen

 

Tila:

Liikuntasali, areena, kenttä, piha

 

Välineet:

Kartiot, pilli