Valitse sivu

29 Sulkapallon pituusheitto

Mitä tehdään?

Harjoitellaan parin kanssa oikeanlaista heittotekniikkaa heittämällä palloa mahdollisimman pitkälle. Ennen tehtävän käynnistämistä opettaja näyttää oikeanlaisen suorituksen. 

1. Heitetään ennakolta määritetty matka parin kanssa palloa vuorotellen heittäen. 
2. Vaihdetaan pareja ja toistetaan tehtävä uudelleen. 
3. Asetutaan parin kanssa vastakkain kentän keskelle, johon merkitään viiva. Tältä viivalta heittää ensin toinen parista, pallon laskeutumiskohdasta toinen pareista heittää takaisin päin. Ja niin edelleen… Sovitun heittomäärän jälkeen tarkastellaan, kumpi parista on saanut kuljetettua toista kohti kentän reunaa (Tehtävä voidaan toistaa myös paperi- tai pehmopalloilla). 

Mitä opetan?

Heiton tekniikkaa. 

Korostetaan heittämisen harjoittelussa seuraavia asioita: 

– rento ote pallosta, pallo sormilla, ei kämmenessä 
– vastakkainen jalka edessä 
– kylki edellä heittosuuntaan 
– käsillä t-asento, paino takajalalla, edessä oleva käsi osoittaa heittokohteeseen 
– käsi liikkeelle kyynärpää ylhäällä ja edellä 

Mitä ohjeita?

Kannustan pitkiin, mutta rentoihin heittoihin. Käyn tarvittaessa asettamassa toimivan heittoasennon ja liikutan kättä oppilaan takaa oikeaoppisen heittoliikkeen aikaansaamiseksi.

Mitä havainnoin?

Oppilaiden asennoitumista kilpailemiseen, sopivan tasavahvojen parien toteutumista (kohta 3.) sekä toimivan heittotekniikan toteutumista.

Milloin sujuu?

Kun heitot suuntautuvat yläviistoon ja oppilaat heittävät innokkaasti palloja eteenpäin.

Milloin ei suju?

Oppilaat eivät saa lentämään sulkapalloa juuri minnekään. Tuuli tekee heittämisestä epäreilua.

Miten lisään aktiivisuutta?

Välimatkat liikutaan esim. tasahypyin tai yhdellä jalalla kinkkaamalla.

Milloin tulee onnistumisia?

Kun parit ovat tasavahvoja ja vaihtuvat säännöllisesti.

Miten toistoja?

Sovimme yhdessä oppilaiden kansa matkan, mikä pitää kulkea heittäen. Laskemme, monellako heitolla matka taittui, kun seuraava heitto suoritettiin siitä, mihin edellinen jäi.

Miten eriytän?

Annan osalle oppilaista tehtävän, jossa heidän täytyy heittää matka myös kyynärpää alhaalla. Lasketaan erilaisista heittotyyleistä muodostuva erotus.

Miten vaihtelua?

Heittotehtävä suoritetaan pienestä juoksuvauhdista.

Tavoite:

Heittäminen

 

Tila:

 

Välineet:

Sulkapalloja vähintään yksi jokaiselle oppilaalle