Valitse sivu

21 Pallon kauhaisu osana kopittelua

Mitä tehdään?

Harjoitellaan ilmaheittojen kiinniottamista sekä kauhaisua pareittain ala- tai yläkautta heittäen riippuen oppilaan taitotasosta. Sopiva etäisyys kiinniottoharjoituksia tehtäessä on noin 5-8 metriä. Jokaisen kiinniottamisen jälkeen tehtävänä on pudottaa pallo maahan heittokädellä ja yrittää kauhaista pallo räpylään heti, kun pallon on pompannut ylöspäin. Onnistuneessa suorituksessa räpylän nokka hipaisee maata. 

Tavoite on heittää, kiinniottaa ja kauhaista yhteensä 30 – 40 kertaa. 

Mitä opetan?

Kiinniottamisen harjoittelua vartalolinjan edessä. 

Korostetaan kauhaisun harjoittelussa seuraavia asioita: 

– painopiste alhaalla (peliasento) 
– räpylän nokka alaspäin 
– räpylän rauhallinen liike lähtee vartalolinjan takapuolelta 
– kauhaisu tapahtuu vartalon etupuolella lähellä vartaloa 

Korostetaan ilmassa tulevan pallon kiinnioton harjoittelussa seuraavia asioita: 

– vartalo lähellä palloa 
– katse pallossa 
– heittokäsi lähellä räpylää 

Mitä ohjeita?

Näytän, miten kauhaisu ja heitto tapahtuu rytmikkäästi. Korostan rauhallista kauhaisuliikettä, jolloin pallon voi pudottaa alempaa.

Mitä havainnoin?

Oppilaiden kykyä suorittaa kauhaisu lähellä maan pintaa.

Milloin sujuu?

Oppilaat saavat ilmaheitot pääsääntöisesti kiinni ja jaksavat kärsivällisesti harjoitella kauhaisuliikettä.

Milloin ei suju?

Oppilaiden taidot eivät riitä kiinniottamiseen räpylällä.

Miten lisään aktiivisuutta?

Tehtävä voidaan toteuttaa myös itsenäisesti siten, että liikutaan vapaasti heittäen pallo ilmaan, ottaen pallo kopiksi, tehden kauhaisu, heittäen pallo ilmaan, ottaen koppi, tehden kauhaisu…

Milloin tulee onnistumisia?

Jokainen oppilas ottaa kiinni omalle taitotasollensa sopivalta etäisyydeltä tulevia riittävän rauhallisia heittoja.

Miten toistoja?

Katso Miten lisään aktiivisuutta? Toinen vaihtoehto on toteuttaa harjoite itsenäisesti salissa heittäen palloa aina seinään.

Miten eriytän?

Harjoitellaan kauhaisua myös rystypuolelta samoilla periaatteilla.

Miten vaihtelua?

Kauhaisu voidaan yhdistää myös syöttämisen harjoitteluun.

Tavoite:

Kiinniottaminen, kauhaisun harjoittelu, kauhaisun ja heittoliikkeen yhdistämisen harjoittelu

 

Tila:

Kenttä, areena tai liikuntasali

 

Välineet:

Tenavapallot ja pesäpalloräpylät

Yhteistyökumppanimme