Valitse sivu

71 Näppilyönnin porttipeli kahdella portilla

Mitä tehdään?

Pelataan porttipeliä pesis- tai tennismailalla lyöden niin, että jokaisella joukkueella on kaksi metrin levyistä porttia 4-5 metrin päässä lyöntipaikasta. Portit merkitään kartioilla ja ne sijaitsevat kahden metrin etäisyydellä toisistaan. 

Yhdessä joukkueessa kannattaa olla 3-4 oppilasta. Porttipelissä joukkueiden tavoitteena on saada lyötyä eri portista vuorotellen vaakamailanäppi. Eli onnistuneen suorituksen jälkeen täytyy seuraavan lyöjän suunnata lyönti toiseen porttiin. Jokaisella lyöjällä on käytössään yksi lyönti. Oppilaat vaihtavat rooleja lyönnin jälkeen siten, että lukkarista tulee lyöjä, lyöjästä kiinniottaja ja kiinniottajasta lukkari. 

Peli päättyy, kun yksi joukkueista on saanut kerättyä sovitun pistemäärän (esim. 5 pistettä eli onnistunut viidesti lyömään pallon portin läpi). Pisteet voidaan äänekkäästi oppilaiden toimesta tai merkitä kartioita siirtämällä näkyvällä paikalla. 

Mitä opetan?

Opettaja näyttää ja korostaa tarvittaessa ennen kisailun aloittamista vaakamailanäppilyönnissä seuraavia asioita: 

– katse pallossa 
– käden siirto mailan keskivaiheille 
– toinen käsi jää mailan nuppipäähän 
– jalat koukistuvat hieman 
– osumakohta käden lähelle ja lähellä rinnan tasoa 
– rauhallinen työntö molemmilla käsillä 

Mitä ohjeita?

Korostan katsetta pallossa sekä lyönnin suuntaamista. Painotan lyönnin olevan näppilyönti, ei kova huiskaisu.

Mitä havainnoin?

Näppilyöntien tekniikkaa.

Milloin sujuu?

Porttien koko ja etäisyys ovat silloin hyvät, kun noin joka toinen lyönti menee portista oikean kovuisena.

Milloin ei suju?

Pallot lentelevät pitkin poikin, pääsääntöisesti lyönnit ovat liian lujia tai ne lyödään suorilla jaloilla pelkästään käsiä voimakkaasti heilauttaen.

Miten lisään aktiivisuutta?

Neljän hengen ryhmissä toimittaessa voidaan sopia, että odotusvuorossa olevan oppilaan täytyy tehdä kolme haara-perushyppyä.

Milloin tulee onnistumisia?

Oppilaat eivät hätäile lyönnissä tai syöttämisessä.

Miten toistoja?

Oppilailla on varapallo, jonka he voivat ottaa peliin, jos pallo karkaa kauas. Pallot haetaan pelin päätyttyä. Pelataan useampi peli.

Miten eriytän?

Muodostan eritasoisia pelejä. Tällöin porttien etäisyyksiä voidaan vaihdella huomioiden oppilaiden taitotaso.

Miten vaihtelua?

Kokeillaan kisailla eri kokoisilla palloilla.

Tavoite:

Lyöminen, kiinniottaminen, syöttäminen

 

Tila:

Areena, kenttä

 

Välineet:

Tenava- ja tennispallot, pesäpalloräpylät, pesis- ja/tai tennismailat, kartiot