Valitse sivu

57 Lyömisen kympit

Mitä tehdään?

Tehtävänä on harjoitella lyömistä ja pallon hallintaa Lyömisen kympit -tehtävien avulla. Tehtävät tehdään kolmen hengen ryhmissä ja suorittaja vaihtuu jokaisen suoritetun tason jälkeen. Tehtävälaput voidaan monistaa ryhmille ja ryhmät etenevät omaa tahtiaan. 

Oppilas pääsee tasolta toiselle, kun hän onnistuu vaadittavan suorituksen. Lyöntitehtävissä voi olla välissä kaksi epäonnistunutta suoritusta eli kymmenen onnistumista pitää saada 12 yrityksestä. 

Lyömisen kympit 

1. Pomputtelu 20 kertaa tennismailalla ja pallolla 
2. Vaakamailanäppi tennismailalla kentän rajojen sisäpuolelle 10 kertaa 
3. Vaakamailalyönti 15 metrin päässä olevaan 5 metrin porttiin tennismailalla 10 kertaa 
4. Pomputtelu tennismailalla ja istumassa käynti kymmenen kertaa 
5. Pomputtelu 10 kertaa pesäpallomailalla 
6. Vaakamailanäppi pesäpallomailalla kentän rajojen sisäpuolelle 10 kertaa 
7. Vaakamailalyönti pesäpallomailalla omasta syötöstä 10 osumaa 
8. Vaakamailanäppi pesäpallomailalla kolmen metrin päähän kakkospuolelle asetettuun 2 metriä leveään porttiin 10 kertaa 
9. Vaakamailalyönti pesäpallomailalla 15 metrin päässä olevaan 5 metrin porttiin 10 kertaa 
10. Vaakamailalyönti pesäpallomailalla ilmaan 10 kertaa 

Mitä opetan?

Oppilaiden omien taitojen kehittymisen tunnistamista. Tehtäviä voidaan antaa myös kotitehtäviksi.

Mitä ohjeita?

Kannustan oppilaita yrittämään parhaansa. Myös avustajien rooli on tärkeä (esim. lukkari).

Mitä havainnoin?

Jos jollekin oppilaalle tietty taso on liian vaikea, vaihdan suorittajaa, jotta kymppien tekeminen ei seisahdu koko ryhmältä.

Milloin sujuu?

Oppilaat suorittavat innokkaasti tehtäviä ja pääsevät tasolta toiselle.

Milloin ei suju?

Yhdellä suorittajalla tulee paljon yrityksiä ja muut joutuvat odottelemaan vuoroaan.

Miten lisään aktiivisuutta?

Yksi ryhmä kerrallaan suorittaa lyömisen kymppejä. Muut suorittavat muita harjoitteita tai pelejä.

Milloin tulee onnistumisia?

Kun yrittäminen on kunnossa, niin onnistumisia tulee.

Miten toistoja?

Lisään oppilaiden motivaatiota kyselemällä, miten tehtävän suorittaminen on onnistunut.

Miten eriytän?

Oppilaille annetaan enemmän yrityksiä tavoitteena olevan määrän saavuttamiseksi (esim. 10 onnistumista 15/20 yrityksestä).

Miten vaihtelua?

Käytetään tehtävissä erilaisia palloja.

Tavoite:

Lyöminen, silmä-käsi koordinaation vahvistaminen

 

Tila:

Kenttä, areena

 

Välineet:

Tenavapallot, pesäpallomailat, tennispallot ja –mailat, pesäpalloräpylät