Valitse sivu

54 Lyöntiliikkeen harjoittelu seisten, istualtaan ja polviltaan

Mitä tehdään?

Harjoitellaan opettajajohtoisesti oikeaoppista mailan liikerataa. Ryhmittäydytään siten, että jokaisella oppilaalla on riittävästi tilaa harjoitella lyöntiliikettä. Ennen lyöntiliikkeen harjoittelua käydään läpi ote mailasta. Otteessa olennaista on rentous sekä se, että ranteet pääsevät liikkumaan samansuuntaisesti (otteessa rystyset eivät saa olla samassa linjassa). 

Lyöntiliikkeet tehdään molempiin suuntiin eli mailaa liikutellaan edestakaisin. Tehdään aina viisi lyöntiliikettä peräkkäin, jonka jälkeen levähdetään. Lyöntiliikettä harjoitellaan seisten, istualtaan ja polviltaan. Samasta asennosta voidaan harjoitella useampi viiden heilautuksen sarja.

Mitä opetan?

Opetan mailan hallintaa lyöntiliikkeessä sekä sitä, että lyöntiliike lähtee kyynärpää edellä. 

Lyöntiliikkeessä opettaja korostaa seuraavia asioita: 

– ote mailasta rento 
– maila liikkeelle kyynärpää edellä 
– kädet suoristuvat kuvitellulla osumahetkellä 
– maila pysyy vaaka-asennossa koko ajan 
– saatto vastakkaiselle olkapäälle

Mitä ohjeita?

Korostan rauhallista mailan liikettä. Välillä voin kannustaa oppilaita nopeampaan mailan heilautukseen.

Mitä havainnoin?

Seuraan mailan asentoa sekä ranteiden toimimista lyöntiliikkeessä.

Milloin sujuu?

Lyöntiliike tapahtuu samalla tasolle molempiin suuntaan. Jos mailan kärjessä olisi kynä, se piirtäisi paperiin lähestulkoon suoraa viivaa.

Milloin ei suju?

Mailat kolahtelevat esim. istualtaan heilautettaessa omiin jalkoihin. Oppilaat eivät jaksa keskittyä rauhallisiin lyöntiliikkeisiin, vaan tehtävä menee mailalla huitomiseksi.

Miten lisään aktiivisuutta?

Lisään tasahyppytehtäviä kahdella jalalla ponnistaen osaksi harjoitusta. Aina viiden lyöntiliikkeen jälkeen asetetaan maila maahan/lattialle ja hypätään mailan yli puolelta toiselle mahdollisimman nopeasti. Hyppyjä kannattaa tehdä etu – ja takaperin sekä sivuttain kylki edellä mailan yli hyppien.

Milloin tulee onnistumisia?

Mailat eivät ole liian painavia oppilaille.

Miten toistoja?

Lisään lyöntiliikkeiden tekemisen yhteyteen erilaisia tehtäviä kuten hyppääminen.

Miten eriytän?

Vaihtelen lyöntiasentoja. Lyöntiliikkeen tekeminen istualtaan on kaikista haastavin.

Miten vaihtelua?

Oppilaat työskentelevät pareittain ja toisen tehtävänä on seurata mailan liikerataa, kun kaveri suorittaa tehtävää.

Tavoite:

Lyöminen, lyöntiliikkeen hallinta

 

Tila:

Liikuntasali, kenttä tai areena

 

Välineet:

Mailoja tai keppejä/ salibandymailoja jokaiselle ryhmäläiselle oma