Valitse sivu

28 Sulkapallon heittäminen

Mitä tehdään?

Harjoitellaan parin kanssa vastakkain oikeanlaista heittotekniikkaa noin neljän metrin välillä. Ennen heittelyä opettaja näyttää oikeanlaisen suorituksen.

Heitetään yhteensä 30 – 40 heittoa /oppilas.

Mitä opetan?

Heiton tekniikkaa.

Korostetaan heittämisen harjoittelussa seuraavia asioita:

– rento ote pallosta, pallo sormilla, ei kämmenessä
– vastakkainen jalka edessä
– kylki edellä heittosuuntaan
– käsillä t-asento, paino takajalalla, edessä oleva käsi osoittaa heittokohteeseen
– käsi liikkeelle kyynärpää ylhäällä ja edellä

Mitä ohjeita?

Kannustan rentoihin heittoihin yläviistoon. Käyn tarvittaessa asettamassa toimivan heittoasennon ja liikutan oppilaan kättä takaa oikeaoppisen heittoliikkeen aikaansaamiseksi.

Mitä havainnoin?

Oppilaiden keskittymistä ja kärsivällisyyttä sekä toimivan heittotekniikan toteutumista.

Milloin sujuu?

Kun heitot suuntautuvat yläviistoon ja kykenet itse kävelemään heittelevän parin välissä ja pallo lentää ylitsesi.

Milloin ei suju?

Oppilaat eivät saa lentämään sulkapalloa juuri minnekään, oppilaat eivät kykene itsenäisesti erottamaan toimivaa heittoasentoa ja väärää heittoasentoa.

Miten lisään aktiivisuutta?

Jokaiselle oppilaalle annetaan oma pallo. Molemmat oppilaat parista heittävät sulkapalloa yhtäaikaisesti.

Milloin tulee onnistumisia?

Kun oppilaat ymmärtävät sen, missä heidän kyynärpäänsä liikkuu.

Miten toistoja?

Sovimme yhdessä oppilaiden kanssa matkan, mikä pitää kulkea heittäen. Laskemme, monellako heitolla matka taittui, kun seuraava heitto suoritettiin siitä, mihin edellinen jäi.

Miten eriytän?

Annan oppilaille tehtävän, jossa heidän täytyy heittää välillä myös kyynärpää alhaalla. Parin tehtävänä on havainnoida ja tunnistaa väärin suoritetut heittoliikkeet.

Miten vaihtelua?

Heittotehtävä suoritetaan pienestä juoksuvauhdista.

Tavoite:

Heittäminen

 

Tila:

Liikuntasali, areena tai kenttä

 

Välineet:

Sulkapalloja vähintään yksi jokaiselle oppilaalle